Leuk die discussie tussen jullie te lezen, uiteindelijk draait het om het even welk merk om markteing en vraag en aanbod. Dus prijzen met toen vergelijken is onzin natuurlijk. Heb begrepen dat mijn Glashütte ook in prijs gestegen is, dus als ik die verkoop moet ik wel met de marktwaarde mee gaan .
Wel blij om te horen dat boomers prima zijn, heel Nederland na WOII opgebouwd. Maar ff serieus ik ga niet de prijzen vergelijken met 20 jaar geleden, anders had ik nog wel een paar Rollies gekocht toen, maar ja was al blij dat ik iets om de pols had wat de tijd aangaf
Zo nu jullie discussie allebei liken, beiden zijn jullie prima/aardige kerels
Tussen de Galo en de Seiko, geef me maar de Galo. Ik hou erg van het vintage diver design. Zelf zou ik eerder voor de iets duurdere (maar persoonlijk mooiere) Baltic gaan.
Inderdaad. Mechanische duiker vs een quartz chronograaf. Appels en peren. Wat ze hetzelfde hebben is dat ze een stalen band en een zwarte wijzerplaat hebben.
Als pizza-timer heb ik altijd veel meer gehad aan een duikersbezel dan aan een chronograaf. Dus alhoewel een chrono er leuk uitziet met al die wijzertjes, is een duikersbezel voor mij altijd veel functioneler.
Even hun site bekeken en eerlijk gezegd zegt die foto hieronder al genoeg. Ik krijg sterk het idee dat dit hetzelfde verhaal is als bij Jody van Just One More Watch met hun Erebus: Australisch merk, maar de horloges worden gewoon in China geproduceerd bij een OEM-fabriek. Op zich helemaal niks mis mee hoor, maar uiteindelijk betaal je wel ongeveer het dubbele voor wat je krijgt.
Het horloge is de prijs dubbel en dwars waard. Heeft prachtige, unieke details, goede verhoudingen, prima specs. De designer van Galo snapt heel goed wat mooi is uit het verleden en heeft dit op een fraaie manier verwerkt. Over smaak valt niet te twisten, maar dit is uitstekend gedaan. Enige wat ik er op aan kan merken is dat de bezel actie wat stroef gaat, maar wel zonder play.
De Galo wordt idd rechtstreeks in China gemaakt en uit China geleverd. De eigenaar is Australisch en ik ben niet zeker of het een one man show is of niet, want er wordt wel gemaild vanuit “team Galo” en door een dame. Waar dat kan ook show zijn uiteraard…
De prijs (400 euri) is m.i. correct, wetende dat je er een prima afgewerkte BOR bij krijgt, een rubberband en in mijn geval ook een prima leren band. En een aantal design-features (liggende 3, olie-gepreste dail, luminous crown,…). De draaiende bezel staat wat stroef.
De dail is niet plastiekerig in uitzicht (werd ergens boven geopperd), maar heeft een heel mooie textuur. Dat is een kleine markup voor relatief veel in ruil.
Jammer dat hij z’n collectie nummer xx/500 bv. niet engraved zoals RZE doet, maar gewoon op een kaartje meelevert. Tja… dan kunnen er nog wel een aantal 52/500 bestaan op deze wereld. En de Miyota houdt wel van freewheelen natuurlijk.
Overigens had hij wat leveringsproblemen (ttz z’n chinese fabrikant leverde niet de gevraagde kwaliteit), waardoor bij de verscheping van (ik denk) september de BOR maar eind november in de bus viel of zo. Maar misschien is dit net een positief element.
Al bij al is de Galo een super draagbaar horloge waar ik wel snel een “klik” mee gekregen heb. Het tikt heeft veel vakjes af, en past (in mijn geval) netjes in m’n collectie. Het zal de enige “duiker” zijn die ik ooit zal hebben, en verder dan dit “subdued” duikerontwerp zal ik wellicht nooit gaan.