Junghans 667 20 via MP

:joy: Ik ga voor deze en wordt vervolgd…

afbeelding

Als ik het zo volg dat ben jij net zo’n geduldig mens als ik (NJET).

Ik verwacht dat de kunstof in het glas hard is geworden in de loop der jaren. Dan heb je een hele grote kans dat het breekt, zeker als je geen crystal lifter gebruikt. Bij vintage leg ik het horoge met de glas kant altijd eerst op een hot plate om het kunstof wat zachter te maken.

Nu denk je waarschijnlijk dat ik het je nog moeilijker maak (ik heb geen crystal lifter en geen hot dinges).

Gebruik de fohn van je vrouw voordat je het glas uit de case gaat halen. Mag rustig 80 graden worden, smelttemperatuur van plexi ligt ruim boven de 120 graden.

Als je van plan bent om door te zetten zou ik je aanraden om wat gereedschap aan te schaffen. Ok een Bergeon crystal lifter en een setje schroevendraaiers van hetzelfde goede merk kosten samen bijna 500 Euro en dat wil je misschien niet direct uitgeven. Bestel anders wat bij Aliexpress. Een lifter (natuurlijk niet zo goed als Zwitsers but it will do the job) kost daar minder dan 20 euro.

Ik lees dat je ook de PCB wilt loshalen. Gebruik aub de juiste [horlogemaker]schroevendraaiers, anders wordt het een kwestie van ā€˜operatie geslaagd, patient overleden’. Daarna wil je natuurlijk de wijzers er af halen. Met een schroevendraaier gaat dat lastig (lees: wijzer er af maar nu krom, asje misschien ook krom). Met een paar wijzerlichters loop je dat risico niet.

Anyway … als het horloge waarde heeft (emo of €€€) dan zou ik naar de Aldi gaan en een kwartz klokje van 4.95 halen en daar op oefenen (of misschien gelijk twee halen :slight_smile: )

Tenslotte: als je een paar wijzerlichters en/of schroevendraaiers nodig hebt moet je het maar even laten weten. Heb hier nog wel wat (gebruikt) liggen en kan ik in een envelopje naar je toedoen.

2 likes

:joy::joy: Niet mijn allersterkste eigenschap nee.

Oh ja zeker maar gelukkig doe ik goed op woorden als ā€œhotdingesā€

Dat met die fƶhn ga ik oppakken. Was het deze avond van plan maar dat wordt nog een avondje doorschuiven.

Goede vraag, precies dit projectje is de aanleiding om daar wat van te vinden.
Heb dit horloge precies ook aangeschaft zodat ik me niet laat hinderen door financiƫle of sentimentele waarde.
Beetje dubbel ook wel. Enerzijds spreekt me dit enorm aan en anderzijds heeft het een raakvlak met mijn werk waar ik dit technische gedeelte genoeg beheers maar minder aantrekt.

Voor nu toch nog lekker even doorzetten.
Goede tip van t gereedschap. De schroevendraaiers heb ik wel fatsoenlijk maar zal ook naar de andere spullen omkijken. Is een ā€œuurwerk houderā€ ook een pro tip?
Kijk ik gelijk hoe het zit met de wijzerlichters maar anders maak ik graag van dat aanbod gebruik!

Echt heel erg bedankt tot nu al voor het meedenken!
De waarde van het horloge heb ik er aan lol al uit! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik kan heel goed de toekomst voorspellen … jij krijg herrie thuis met de kerstdagen, ongezellig zit 'ie dagen aan z’n werkbank :slight_smile:

Een uurwerkhouder is zeker aan te raden. Danst dat ding tenminste niet steeds over je werkbank.

Shortlist van spullen:

• Siliconen matje (vloeken in de kerk voor horlogemakers maar met een siliconenmatje rolt niet alles gelijk weg, wel vaker schoonmaken). Ideaal voor als je net begint.
  • Wijzerlifters

Wijzer protector

Crystal replacement tool

Watch hand setting tool

Uurwerk kussen

Dust blower

Laat je niet verleiden tot deze rommel

Voor een paar tientjes heb je de basis daarmee wel in huis. Dan nog even langs de Action voor een doosje swiffers. Stof is onvermijdelijk. Hang een swiffer matje voor je werkvlak en veel stof verdwijnt daarmee als een magneet naar de swiffer. (Ik weet het klinkt raar maar ik heb er al veel plezier van gehad, doe het al jaren)

Als ik je ergens mee kan helpen laat maar weten. Kan het zo in een envelopje doen.

2 likes

Not

1 like

wordt je leven nog zuurder gemaakt omdat je rotzooi van Ali hebt gekocht wat je eigenlijk meteen zo in de kliko kan gooien…

Met die rotzooi sloop je meer dan dat je er iets me kan repareren. Juiste gereedschap is niet voor niets een klap duurder, maar dat merk je dan ook en je hoeft het ook niet weg te gooien na 1 keer of minder gebruiken.

Ik zou zeggen probeer de Ali rotzooi eens. Zou het dan wel op een horloge testen wat toch ook (samen met gereedschap) in de kliko mag verdwijnen…

2 likes

Dat wat ik moet aannemen zonder bewijs kan ik ook afwijzen zonder bewijs.

Signing off

1 like

Ik wil niet eigenwijs zijn maar weet dit uit eigen ervaring…

Sommige tools zijn met eventuele hacks wel redelijk bruikbaar, maar dat goedkope spul is vuilnisbak rotzooi.

Mooi voorbeeldje is die crystal lift…
Grijpt crystal niet en beschadigd meer dan dat ie zijn werk moet doen. Geen grip en terugplaatsen zal wel helemaal niet lukken.

Heb uiteindelijk een EectroVise crystal watch weten te bemachtigen. Deze doet zijn werk zonder moeite en beschadiging…

Vintage-Electro-Vise-Watch-Crystal-Lift-Watchmakers-Tool-by

Tja tenzij je aan een 10 euro horloge werkt, dan kun je zelfs wd40 en ducktape gebruiken natuurijk

1 like

:joy::joy:

Bedankt voor de aankooptips!

Wel grappig, die glaspers heb ik eerder overwogen toen ik eea bestelde aan klein materiaal. Als laatst weer uit t mandje gegooid, want; te overmoedig! :sweat_smile:

Ik denk dat dit wel t idee is om nog eens verder uit te proberen of ik meer dit pad op wil of niet.

Ik begrijp zeker wat je bedoelt en ben absoluut pro mooi spul en zie daar zonder enige twijfel meerwaarde in.
Wel is het voor nu voor mij de keus;
Haal wat simpele spullen in huis om te zien of me dit überhaupt aanspreekt.
Hierbij geld eigenlijk t zelfde als de aankoop van dit horloge. Kost weinig, weinig risico en heb de lol er al snel uit.

Blijkt t niks voor mij te zijn; geen probleem, lage investering en alleen al deze conversatie met jullie maakt t t waard. :grinning_face_with_smiling_eyes:
Vind ik t fantastisch en wil ik verder; Ook top, lage investering om daar achter te komen. :grinning:

Ja aldoende leert men.

Geef je alleen advies over wat je niet hoeft te kopen.

en dat is dus zeker die cheap glaslift.

Of je koopt m lekker wel om er dan toch achter te komen dat ie in de kliko beland…

O ja, aangezien die seconde wijzer ook al is verdwenen kun je er denk ik wel van uitgaan dat glaasje er ook ooit al af is geweest. Springt niet zomaar uit horloge… teveel aan geknoeid.

Denk dat de spoel kapot is

Dat kan ik alleen maar waarderen.
En aangezien je zo n afkeer hebt tegen specifiek dat ding sla ik die nog ff over. :sweat_smile:

Dit horloge gaat idd niet meer lopen overigens. Die illusie heb ik ook niet. Ga hem nog wel gebruiken om precies wat van die handelingen op te verrichten.

Normaal kun je glaasje er zo uit wippen als het uurwerk er van achter uit kan en het dan eventueel met een glaspers er weer in drukken.

Ik had ooit een project met een Seiko Open Thru Glass Case, daarbij had ik dus ook zo’n goedkope lift aangeschaft. Na een paar uur en wat beschadiging verder maar meteen in de kliko gegooid. Weg 22 euro…

Per toeval die professionele lift gescoord voor nog geen 15 euro, en glaasje was er in 2 seconden mooi af, en zonder beschadiging nieuwe er ook zo weer op…