Junghans 667 20 via MP

Hi beste mensen,
Vandaag een gokje gewaagd met de Junghans op onderstaande foto via MP.

Vooralsnog geen geluk want een nieuwe batterij is niet de oplossing.
Nou ja, niet getreurd, leuk om nog eens rustig een uurwerk uit elkaar te halen.
Mijn vorige poging met een oude Seiko strandde al vlot.

Deksel er netjes af. Kroon er keurig uit en hop uurwerk er uit wippen. De vorige keer ging t hier mis want mijn intuïtie zegt, ten onrechte, pielen om het uurwerk er uit te wrikken of lukraak alle schroefjes er uit draaien. :grimacing:
Dit keer eens anders. Google heeft het me niet kunnen uitleggen dus dan graag hier de vraag;
Weet iemand hoe ik dit uurwerk er veilig uit krijg?

Plaatjes voor de sfeer inclusief professionele verlichting door een muis. (Kerstboom was in z’n hol dus mocht ‘m lenen van @Jurk :wink:)

4 likes

Zo te zien is de diameter van de wijzerplaat groter dan de diameter van het uurwerk.

Dan gaat het via de voorkant eruit - nadat je het glas + bezel verwijdert hebt.

1 like

Bedankt voor de reactie!
En ahh t schoot al door me heen.
Nu je t zegt, de diameter van de wijzerplaat lijkt inderdaad ook wel groter dan de kast aan de binnenkant.

Vanavond maar eens rustig kijken of dat lukt. Kleine tip of ik mag gaan schroeven of mag gaan “opwippen”? :sweat_smile:

corossie

Misschien circuitblokje losschroeven om onderkant te bekijken. Schookmaken met Isopropyl Alchohol

Lijkt erop dat er al mee geknoeid is.Zie wijzerplaat en rondje bij de wijzers…
Dat gebeurd niet zomaar. Denk dat ie zo goed is als overleden :slight_smile:

Mist ook secondewijzer…

1 like

by the way,
Clipjes wat uurwerk op zn plek houdt in de kast iets naar binnen drukken dan krijg je uurwerk eruit.
Als je stem eruit hebt gehaald…

1 like

Je vraag was “hoe haal ik het uurwerk er uit” en daar heb ik antwoord op gegeven. Maar misschien heb je iets aan algemeen fout zoeken in een kwartshorloge?

Ik zou het uurwerk er in laten zitten omdat het weer kan gaan lopen als je het eruit haalt. Dan heb je niet de fout opgelost maar een ergernis erbij gemaakt. Vaak is het dan zo dan als je het allemaal weer ingebouwd hebt dat het uurwerk er weer mee stopt.

Voor fout zoeken in een kwartshorloge kun je een paar dingen doen. Werkt wel het beste als je wat apparatuur hebt.

• Quarz tester (kost een paar Euro bij Ali) deze geef een audiosignaal iedere keer als de motor (spoel) geactiveerd wordt en een stap maakt. Dat zal bij dit horloge (met missende seconden wijzer) elke seconde het geval zijn immers dit uurwerk heeft 1 motor en dat betekent dat elke seconde een ‘tik’ gegeven wordt en dat de minuten en uren via tandwielen bewegen.

• Universeelmeter; spanning batterij checken op het IC en weerstand spoel (orde regio 300+ ohm)

• Oscilloscoop; probe kristal en zie of de oscillator loopt op 32 kHz

Hiermee kom je dichter in de buurt van het probleem.

• Wordt de spoel geactiveerd maar geen wijzerbewegingen? Check mechanisme (rotor en tandwielen)

• Spoel weerstand oneindig op je meter (gemeten buiten circuit)? Defecte spoel, vaak aansluitingen of buitenste winding. Is bijna altijd te repareren door een paar windingen van de spoel af te wikkelen en opnieuw aan de aansluiting te solderen

• Oscillator loopt niet; check trimmer. Die kan door uitgelopen batterij kortgesloten zijn. Soldeer ‘em los en zet er tijdelijk even een condensator van ~10 pF over. (De doorgewinterde elektronicus drukt zijn droge vinger over de aansluitingen en kijkt of oscillator start)

99% van alle fouten heb je hiermee gevonden!

En dan begint het echte werk om het horloge te restaureren, daar gaan heel wat uurtjes inzitten als ik de foto’s zie :blush:

1 like

Thanks, klinkt soort van leuk! Ga ik doen

Ik vroeg me al af waar dat vandaan kwam…

:sweat_smile: hoe suf dat ik dat zelf niet zag.

Ah ja daar twijfelde ik al aan. Kwam (na verwijderen stem) er al achter dat er iets spelling door kwam maar durfde niet door te zetten. Zo ff proberen.
Thanksss!!

Haha ja dat klopt! 1 ervaring eerder met het uit elkaar halen en terug zetten en precies dit gebeurde. :sweat_smile:

Ja zeker, leuk!
Dwz ontzettend mooi om te lezen en tegelijk zakt de moed in de schoenen. :grimacing::sweat_smile:
Het maakt wel duidelijk wat ik al wist; tis wel een vak apart.

Misschien eerst even terug naar mijn impuls keuze. De vorige keer kocht ik een Seiko en een gereedschapset. Maakte de Seiko open, verfrommelde 2 wijzers, maakte de boel schoon, kreeg alles er lelijk, los en scheef in met als klap op de vuurpijl idd een niet werkend horloge.
Een illusie armer de boel aan de kant geschoven en gisteren toch weer eens deze Junghans (of restant daarvan) gekocht.

Misschien moet ik beginnen met een goede start en hem eens überhaupt uit elkaar halen zonder t nog erger te maken. Gelukkig kan ik de secondewijzer niet meer afbreken. :joy::joy:

Daar droom ik nog even van, ik begin hier maar eens mee. :wink::sweat_smile:

1 like

Okeej lipjes vakkundig aan de kant geschoven (lees: afgebroken) uurwerk draait lekker rondjes maar dr uit is nog redelijk no go…

O my dear. Had je de bezel voor niet eerst los dan… het moet er wel ergens uit komen als het niet van de achterkant is natuurlijk. Anders hebben die plastic clipjes ook weinig zin :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Oh crap, moest de bezel er wel af!? :sweat_smile:
Maar, ik weet ik ga dit erger maken, dr is hier toch geen bezel om te verwijderen? :grimacing:

1 like

Kan het niet goed zien, misschien gewoon glaasje eruithalen

1 like

Okeej okeej, doe ik dat ff… :sweat_smile:

Breek hem voorzichtig zou ik zeggen :sweat_smile:

1 like

zoiets heb jij nodig. Een crystal lift van Bergeon bijvoorbeeld. Kost maar 99 euro

Maar dan kun je het glaasje ook weer terugplaatsen :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

:joy::joy::joy: lelijk, ik kom er ook net achter!!

Ik denk dat ik dit morgen dan maar eens ga doen. Heb ik nog 1 nacht de illusie dat ik dit wél kan… :wink:

Zolang je niet die grote regulator schroef eruitschroeft denk ik dat je dat vast wel kan ja

Okeej Okeej, miss voor alle zekerheid; pijltje voor t idee? :pray:

:arrow_right: :clown_face: