Junghans 93S uurwerk - To be continued

Wel, allereerst; gister heb ik het uurwerk, incl balans nog eens in de schoonmaakmachine gedaan. Ik heb de dekstenen van het anti -schoksysteem eruit gehaald om te voorkomend dat de tappen tegen de dekstenen aan stuiteren in de schoonmaakt machine.
afbeelding

Maar het schoonmaken is de nieuwe as fataal worden, ik denk dus doordat de as te veel speling had in de platine en de brug en daardoor ook scheve tappen heeft, deze schommelt nu tijdens het uitslaan… Helaas. Inmiddels is er (bijna) een donor onderweg. En dan gaan we zien of dit het laatste station is van dit project, al doende leert men/leer ik.

Tja, zonder triebniet is het lastig, en moest ik zoeken naar alternatieven. Wat ik heb gedaan is het balanswiel op een nippel/verloopstuk gelegd van een (fiets)pomp, een metalen onderdeel met een kleine doorgang ten behoeve van de as en voldoende materiaal ter ondersteuning van het wiel. De as heeft een ‘jurk’ die ik gebruik heb om de as met beleid en een pincet in het wiel te drukken.

3 likes

Fantastisch! Wat een geduld en doorzettingsvermogen. Super dat je er aan begint om deze werkjes voor de prullenbak te behoeden.

Serge

Ik zou voorzichtig zijn om dit soort informatie publiekelijk te maken.
Misschien gaan straks de fietsenmakers dit soort klusjes ook in hun service pakket opnemen en adverteren dat je daar ook terecht kan voor het repareren van horloge uurwerken.

Conclusie, ga nu toch maar eens een triebniet aanschaffen.
Dit advies wordt je gratis gegeven.
dixi

1 like

Is dat zo’n ding?

Ja,
Staat inderdaad nog op mijn lijstje.

Dit is een triebniet.
Koop er een van een goede kwaliteit.
Geen Chinees ding, tenzij je een loempia wil, die kunnen nog wel eens goed zijn.
dixi

1 like