Junghans 93S uurwerk - To be continued

Een tijdje geleden heb ik een Junghans horloge op de kop getikt. Het horloge is uit de jaren 70, head only gekocht op MP, met een Junghans 93S uurwerk (7 jewels, zeer eenvoudig). Het uurwerk funcitoneerde niet, de kroon en opwindstift waren foetsie. Kortom een projectje om lekker aan te knutselen en zo begon de tragedie…

Ik ben geen held in het schrijven van verhalen, dus jullie moet het doen met een hoop foto’s :wink:

Nadat ik een nieuwe tiretteschroef, een kroon en stift had opgerakeld was het uurwerk weer compleet.
Sinds kort heb ik een schoonmaakmachine, en dus heb ik het uurwerk gedemonteerd. Eerst de wijzerplaatzijde, deze bestaat bestaat uit een raderwerk wat nogal afwijkt van het klassieke ‘keyless work’ aan deze zijde van het uurwerk.

Na het demonteren van het o.a de wisselraderen en de tiretteveer kon ik de minutenpijp demonteren.

Hierna heb ik de klik en klikveer eraf gehaald.

Aan de achterzijde van het uurwerk heb ik eerst de raderkloof gedemonteerd, daarna de veertonkloof en de veerton. De kloven/bruggen zijn eenvoudig, uit plaatmateriaal vervaardigde onderdelen. Dit uurwerk was, zo heb ik gelezen, geoptimaliseerd voor de massaproductie, vandaar deze goedkope bruggen.

Overigens bestond de veerton uit een constructie waarbij de tonarbre (zeg ik dit goed?) aan het tonrad vast zat, en het geheel is gemonteerd met een los asje

Nu bleven het balanswiel en het anker nog over om te demonteren.

De balans apart gelegd op een geïmproveerde standaard…

Voor volledigheid heb ik ook de schokbestendige constructie van de balanssteen gedemonteerd.

Verzamelshot

Klaar voor de schoonmaak

In de (gereviseerde) schoonmaakmachine

(zie National Electric watch cleaning machine - before vs. after )
Na de schoonmaak kon de opbouw weer beginnen. Eerst het anker terug op zijn plaats.

Gevolgd door de veerton met zijn kloof en het raderwerk met kloof

Het uurwerk kon nu weer even met de andere zijde boven. En de volgende raderen moesten op juiste plek terug. (Je ziet op de achtergrond het anker met de brug liggen. Deze had ik weer gedemonteerd om het raderwerk te testen.)

Middels veel geduld, en een vaste hand heb ik alles op zijn plek kunnen krijgen.

Als één van de laatste onderdelen de nieuwe tirette op het uurwerk gemonteerd

Nu konden het anker en de balans terug worden gezet.

Nu was het uurwerk compleet :slight_smile:

Helaas liep het uurwerk slecht en wanneer de wijzerplaatzijde boven lag stopte het uurwerk zelfs met tikken. Na wat inspecties dacht ik het volgende euvel gevonden te hebben:

De tappen van de balansstaf waren afgebroken. Ik besloot op zoek te gaan naar een nieuwe balansstaf. Op internet vond ik twee varianten van deze staf (J93S), wat ik nogal bijzonder vond en wat mij de vraag deed stellen ‘welke moet ik nu kiezen?’

Ik ben uiteindelijk voor de onderste gegaan (Ronda 4025), dit omdat de vermelde staf, U1805, op ranfft.de bij diverse andere websites overeen komt met de Ronda 4025.

Enfin, vandaag heb ik het onderdeel binnengekregen en dus kon deze klus vanavond van start gaan. Afgelopen tijd heb ik veel lopen rondneuzen op internet/youtube met betrekking tot balansreparaties, ik heb nog andere projecten liggen met problemen van dit onderdeel. Ik wist dus wel dat dit een fragiel klusje was, een klusje wat je het liefst een aantal keer oefent. Maarja, één keer moet de eerste keer zijn nietwaar?

Eerst heb ik de balanswiel losgehaald van de kloof.

.
Ik weet niet of het bij dit soort massaproductie uurwerken nodig is, maar op YT vond ik een instructie dat het belangrijk is om de locatie van de stud te markeren op het wiel. op half 3 heb ik een kleine markering achtergelaten op het balanswiel om de positie terug te vinden.

Daarna de spiraal van de as ‘gelift’

Nu was het tijd voor de demontage van het plateau. Let ook op de markering onderaan het balanswiel. Nu wist ik welke positie het plateau terug moest geplaatst worden.

Ook deze kan voorzichtig van de staf worden gelift.

Na het verwijderen van de as uit het wiel was ik punt aangekomen dat ik de assen kon wisselen. Links oud, rechts nieuw.

Nu moest alles weer terug in de omgekeerde volgorde. Normaliter gebruik je hier geschikt gereedschap voor (triebniet), maar als hobbiest doe ik het zonder, wat zonde is, want dit soort gereedschap maken dit soort klussen een stuk minder kwetsbaar.

uiteindelijke geschiede alles vlotjes (let weer op de markering).

En toen moest de laatste stap mislukken…

De spiraal/stud lag op de juiste plek, maar de spanring van de spiraal klemde niet om de balansstaf. Toen ik de spanring dicht wilde knijpen kwam deze los van de spiraal. Het is zo minuscuul dat ik niet kan zien/fotograferen hoe de spiraal aan de spanring vast zat, maar ik vermoed dat de spiraal gebroken is. Ik vermoed dit ook als ik kijk waar de spiraal nu eindigt in het centrum . Er is te weinig ‘vlees’ om deze aan de spanring te monteren, op wat voor wijze dan ook.

Ik ben bang dat het einde verhaal is voor de spiraal. En een nieuwe spiraal betekent vaak ook een nieuwe balans. Of hebben jullie suggesties?

Dank in ieder geval voor het lezen. Suggesties en commentaar met betrekking tot het project in het algemeen zijn ook welkom!

Veel van mijn projecten lijken inmiddels op een bodemloze put :face_with_hand_over_mouth: Ik hoop dat ik snel verder kan met dit project, wanneer je enkele avonden besteed aan een uurwerk, hoe eenvoudig ook, krijg je toch het gevoel dat het eeuwig zonde is om te stoppen met het project ook al is het de centen niet waard.

29 likes

Leuk om dat proces te zien en te lezen :+1:t2:

1 like

Als ik de foto vergroot van de spiraal, dan zie ik dat het is gebroken aan de binnenkant.
Daar, op dat punt moet de spiraal een knik naar binnen maken om in het doorloop gaatje aan de zijkant van de spiraalrol te komen.

Een oplossing kan zijn om de spiraal daar aan de binnenkant een minuscuul knikje naar binnen te maken zodat het weer in de spiraalrol kan worden vastgezet.
Eerst het restant uit de rol halen en kijken of dat het geval is, en ook hoe groot dat stukje is.
Dan de spiraal in de rol positioneren en vast klemmen met een speciale pin die daarvoor wordt gebruikt.

Als dat goed is gegaan, kan wel de mogelijkheid ontstaan dat de spiraal een fractie is ingekort.
Misschien kan dat nog worden opgelost door het kompas zodanig te verstellen zodat het verschil in lengte kan worden gecompenseerd.
Als dat niet is gelukt, dan zal je alsnog een nieuwe spiraal nodig hebben.
Daarvoor hoeft zeker niet de gehele balans worden vervangen.

Kan je met deze uitleg verder?
dixi

3 likes

:star_struck: Bedankt voor het delen, mooi werk :+1: :clap:
Groeten Iwan :motorcycle:

Dank voor je instructie. Ik ga kijken hoe de spiraal in de spiraalrol is vastgezet, wie weet dat komend weekend weer de tijd heb om verder te gaan. (y)

een geweldig leuk verhaal met hele mooie foto’s. heb het met veel plezier gelezen en bekeken.

Leuk om te lezen al blijft het hocus pocus voor me :rofl::rofl:

Helaas, de virole heeft het niet overleeft. Ik heb onderstaande afbeelding gemaakt om uit te leggen hoe de virole er uitzag, het restje balansveer zat met het uiteinde in de sleuf van de virole, welke dicht was geklemd. Ik heb deze sleuf proberen te openen, maar daarbij de virole gesloopt. Ik ga op zoek naar complete balans, omdat dit soort werk te hoog gegrepen is. Dank in ieder geval.

Een complete balans is niet nodig. Uitsluitend een complete spiraal wordt normaal gesproken met spiraal rol compleet geleverd. Succes.
Dixi

Ok dan, ik dacht dat ieder setje balansveer + wiel uniek was ivm, gewichtsverdeling, veercontstante etc.

Dit klopt als je alleen een spiraalveer met virole hebt dan zul je de combinatie van balans en spiraalveer moeten aftellen (de spiraalveer op de juiste lengte maken) op het juiste tikgetal, en dan de pithon moeten bevestigen.
Een balans compleet moet wel te vinden zijn voor dit caliber.

TS: Succes ermee en hou ons op de hoogte van de vorderingen.

Na vorig bericht ben ik meteen gaan zoeken. Op MP vond ik bij toeval voor een prikkie twee slopers, waarvan één een 87/10 uur werk.
Dit uurwerk staat ook in het lijstje met balansassen.

De balansveer zag er goed uit, dit gaf wel hoop

Echter het monteren ging niet lekker, eenmaal zijn plek zat er nauwelijks beweging in.

Ik heb dus de balansas, het balanswiel, die virole en piton overgenomen van de 87/10. Nu ik zit zo teruglees denk ik dat ik de verkeerde balansas heb. In het overzicht wat ik hierboven heb gepost, staat in het ene lijstje ‘J93S stossgesichert’ in het andere lijstje staat ‘J93S’. Ik heb een anti shock erin, momenteel heb ik dus een verkeerd alternatief gezocht en gevonden…

Zoektocht wordt vervolgd…

1 like

Mooi om dit te volgen. Zelf ook de eerste stapjes aan het zetten met het betere knutselwerk en dit soort topics zijn wat dat betreft goud. Ik heb een Junghans met een 620.10 liggen :slight_smile:

Als je er helemaal niet uit komt heb ik misschien nog wel een bal compleet. Je heb ze dacht ik met een lange en korte tap uitvoering.

Hallo
Ik heb een uurwerkje liggen junghans 93/1 met goede balans en spiraal
Misschien heb je hier iets aan ?

Dank voor alle aanbiedingen, ik zal het onthouden. Ik hoop dat het niet nodig is want:

Afgelopen week viel de korte balans-as op de mat, en gister had ik weer tijd om verder te werken aan dit project. Om de nieuwe as te installeren in het vervangende balanswiel van mijn vorige post, moest ik de donorbalans eerst demonteren.

Dit ging de vorige poging fout (zie eerste post), nu heb ik met iets meer geduld de balansweer van de balans-as gelift. En later ook het plateau van de as gelift.

Ik heb er niets over gezegd, maar misschien kun je het terugzien op de laatste foto van mijn vorige post: Ik had het vermoeden dat het balanswiel scheef stond ten opzichte van de rest van het uurwerk. Nu de balansveer van de as gelift was, kon ik het balanswiel terugplaatsen en met behulp van de blaasbalg controleren of dit inderdaad het geval was.

Dit was wel duidelijk, je wordt bijna zeeziek als je er naar kijkt ;). Waarschijnlijk scheve tapjes, of misschien scheve as. Hoe dan ook, deze donorbalans ging mij niet verder helpen.

Ik had nu: Een complete balans met scheve tapjes, een Ronda 4025 balans-as waarvan ik dacht dat hij te lang was, een nieuwe Ronda 3770 balans-as waarvan ik dacht dat hij de juiste lengte had.

Na wat pas- en meetwerk kwam ik tot de conclusie dat de Ronda 4025 balans-as, de juiste was:

Nu wist ik zeker welke as ik moest gebruiken (toch de Ronda 4025). Ik had een goede balansveer, een balanswiel en een plateau van een donoruuwerk en de juiste as.

Ik heb helaas van de hele demontage en montage van de balans weinig foto’s, maar deze was vergelijkbaar met de foto’s uit mijn eerste post. Nadat de balans weer compleet was heb ik deze in het uuwerk terugeplaatst, en zie daar:

De amplitude is nog niet top, maar er is in ieder geval weer een uitslag van het balanswiel :).
Uiteindelijke heb ik nu dus: Een nieuwe balansas, een donor balanswiel een donor veer en een donor plateau.

Ik ga nu de onderdelen nog één keer in de schoonmaakmachine doen. Daarna hopelijk weer compleet opbouwen :slight_smile:

PS de gifjes staan ergens op een 3rd party website, ik hoop dat ze zichtbaar blijven

2 likes

Meh, gifjes zijn idd van de 3rd party server. Gifjes uploaden lukte niet vanwege de bestandsgrootte.
Bij dezen nog een keer, kleiner formaat, maar wel duidelijk denk ik:

Scheve tappen
ezgif.com-video-to-gif(2)

Juiste, nieuwe as
ezgif-3-4467056e2e56

Resultaat
ezgif.com-video-to-gif(1)

9 likes

Lekker hoor, proficiat!

Ja je mag het complete uurwerk van me hebben
Ik hoef er geld voor alleen porto kosten
Weet even niet hoe ik je privé mail kan bereiken heb nog nooit
Iets via horloge form gedaan
Lex

Leuk project; de aanhouder wint :+1:
Ben wel benieuwd hoe je zonder triebniet die staf vast hebt gekregen in het balanswiel :grin: