National Electric watch cleaning machine - before vs. after

TL;DR
Voor vs. Na

Het is eigenlijk onmisbaar bij het herstellen van oude uurwerken; de schoonmaakmachine. Naast al het speciale gereedschap kwam ik erachter dat deze machine bijna bij elk restauratie-topic voorbij kwam. Ik heb enkele projectjes achter de rug, maar zelden heel tevreden, de uurwerken lopen uiteindelijk moeizaam en een vaak gehoord advies was: “gebruik een schoonmaakmachine”. Maarja, was het mij het waard om een schoonmaakmachine aan te schaffen voor het hobbymatig herstellen van uurwerken vroeg me een hele tijd af.

Ik hou ervan om oude producten te lappen (horloges o.a uiteraard) zodoende ben ik opzoek gegaan naar een opknapper, en jawel ik vond er één, en wat voor één. Destijds, na enkele weken op marktplaats struinen, kwam er een National Electric machine beschikbaar, niet werkend, wel compleet met potten. Na enige dagen twijfelen toch de auto in gestapt op de machine op te halen.

Wat ik aantrof was een verwaarloosd apparaat, onder het stof, verteerde stoffen mantels om de kabels en ga zo maar door. De vorige eigenaar was er allerminst aardig mee omgesprongen. Tenminste, dat neem ik dan maar aan. Ook had hij een nieuwe laag verf aangebracht of liever gezegd, er tegen aan gegooid, de verf zat overal. Dit machientje kon wel een beurt gebruiken.

Ik heb het apparaat eerst helemaal gestript. De motor liep nog, gelukkig! Daarnaast waren de korfjes compleet, zo compleet zelfs dat ik nog oude tandwielen erin terug vond van de vorige eigenaar.

De behuizing was ook aan de binnenkant stoffig, dit beloofde wel een behoorlijke klus te worden. De bedrading was aangepast door de vorige eigenaar, en mocht meteen de bak in.

Het verwarmings-element werkte helaas niet meer. De verwarmingsspoel was op meerder plaatsten gebroken. Gelukkig ontbrak geen enkel stuk, de spoel was zodoende weer heel te krijgen. Ik kon delen van de spoel verbuigen en met elkaar verbinden.

De motor zat in de behuizing geperst zo leek het. Ik kreeg hem in er geen mogelijkheid uit. Hier moest ik iets op gaan verzinnen om de motor intact te houden bij het spuiten van de behuizing.

Na de demontage waren de aluminium onderdelen gereed voor een schuurbeurt.

De behuizing van de motor heb compleet dichtgeplakt om te voorkomen dat er stof in de motor zou kouden. Uiteindelijk kon ik deze tape ook gebruiken bij het spuiten van het onderdeel.

Na heel wat stof, lamme armen van het schuren en gepriegel waren de onderdelen klaar voor een kleurtje.

De onderdelen opgehangen voor een grondlaag, kleurlaag en laklaag.

Na wat gepriegel met een plastic tas heb ik uiteindelijk enkele afschermende onderdelen van het motorhuis geprint. Hierdoor kon ik in één alles spuiten om kleurverschil te voorkomen.

Voor het spuiten heb ik veel tijd genomen, laagje voor laagje, en veel geduld bij het schuren tussendoor (1200P/1500P) met water. Ondertussen kon ik het kleinmateriaal van de machine gaan oppoetsen. De verf zat werkelijk op elk onderdeel.

Koolstofborstelhouders bijvoorbeeld:

Ook de schroeven heb ik opgepoest. ‘Doe niet zo zuinig, koop gewoon nieuwe’ hoor ik je denken. Dat had ik ook wel willen doen, ware het niet dat het een Engelse machine is, met Engels draad….Na een bezoek aan een ijzerwarenzaak met o.a Engelse draad in het assortiment was mijn conclusie, en die van de medewerker, dat ik of alles moest gaan poetsen, of metrische draad in de behuizing moest gaan tappen. Toen ben ik voor het poetsen gegaan, achteraf een prima keuze.

Intussen waren de onderdelen van behuizing gespoten, de wederopbouw kon beginnen. Dit is altijd het mooiste van zo een project vind ik. Het motorhuis was als eerste aan de beurt.

Lagers netjes gevet, nieuw draad aangesloten en de ‘name tag’ erop geschroefd.

Ook nu weer regelmatig gechecked of de motor nog steeds intact was.

De rest van de behuizing volgde snel. De potmeter die erin zat in het begin was compleet waardeloos, niet meer te redden. Via een dumpzaak heb ik een variabele transformator aangeschaft om dit soort motoren aan te sturen. Ook heb ik de knoppen vernieuwd.

De bedrading opnieuw aangelegd, met de variable transformator in het midden. Paste op de millimeter (oef…)

Nu begon het serieus ergens op te lijken.

Het warmte-element geïnstalleerd en gecontroleerd.

De motor lag al klaar, alleen de originele merkplaat erop zetten als finishing touch.

Et voila! Daar is hij dan, herrezen uit het stof:

Dank voor het lezen!

72 likes

Fantastisch werk!

Wow top gedaan man!!!

Gaaf gedaan zeg!

Petje af man. Dat moet heel veel voldoening geven, om zo een oud beestje een nieuw leven te geven.
Knap gedaan!

Prachtig topic !!!

Wat je ons laat zien, geweldig, je maakt van schroot een nieuwe machine, je bent een vakman in mijn ogen, zelden of nooit gezien, Applaus van alle forumleden, prachtig.

3 likes

Weer een schitterend verhaal over een prachtige renovatie. Mooi dat er nog mensen zijn die restaureren in plaats van nieuw kopen en oud weggooien.

Mooi !

Top resultaat, kan je trots op zijn! :+1:

Gaaf project met :ok_hand: uitvoering.

Echt prachtig gedaan!

Prachtig gedaan!

Heel knap, ziet er weer uit als nieuw. Hier ga je hopelijk veel plezier aan beleven.

Top gedaan en weer (beter dan) ‘als nieuw’. En ook mooi verslagen. I take my hat off :+1: :+1:

Heel mooi werkstuk! Prachtig gedaan.

Waauw, wat een project.
Klasse werk :+1: :+1: :+1:

“Godnondeju” (Brabants :slight_smile:) dit heb je echt geweldig gedaan!! Prachtig

1 like

Prachtig gedaan, petje af.

Dank voor alle reacties! Ik zal proberen binnenkort écht horloge topic te plaatsen waarin deze ook voorkomt :wink:

1 like

Wij allen kijken daar echt naar uit, je gaat ons verrassen denk ik