Junghans 93s1 uurwerk

Recent ben ik begonnen met het herstellen van een junghans horloge. Het junghans eigen 93s1 uurwerk zit er in en dat tikte in het begin voor geen meter. Inmiddels is het uurwerk uit elkaar geweest en weer in elkaar, maar ik hou 2 onderdeeltjes over die nog ergens moeten. Als iemand een technisch document heeft van het 93s1 uurwerk, graag (anders wordt het trial and ertoe, op YouTube filmpjes erbij zoeken en etc).

In elk geval, het verhaal tot nu toe; zoals ik al zei, het horloge tikte niet. Beetje opwinden en 3 keer ging het balans geen en weer… poef, stilstaan. Dus moet hij uit elkaar. Achterkant er af, maar het uurwerk zat vast. Dit uurwerk heeft schroeven om de wijzerplaat vast te houden aan de zijkant, maar daar kom je lastig bij als de kast zelf ook het uurwerk vasthoud (waar andere kasten een ring voor hebben) en de wijzerplaat groter is. Dus @climholland om hulp gevraagd (ik was nog niet zover dat ik bovenstaande al wist). Hij gaf wat tips, maar uiteindelijk heb ik een bergeon glaslifter overgenomen van @mantaray en het uurwerk er via de voorkant uit gehaald.

Het uurwerk heb ik uit elkaar gehaald wat op zich best eenvoudig ging, maar wat was het smerig. In diverse Staten van ontbinding zag dat er zo uit.

afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding

Hierna heb ik hem deels geschoond en in elkaar gezet en wonder boven wonder, hij doet het weer. Hij tikt en lijkt een relatief kleine afwijking te hebben. Als iemand technische documenten heeft, dan gaat het uurwerk nogmaals uit elkaar. Dan maak ik hem echt goed schoon en gaan alle onderdelen er weer er in.

Plaatje van de huidige staat;

3 likes

Is dat niet je staand opwindend wat je hebt liggen?
Zonder die kun je hem ook niet opwinden.

Die zit samen met je liggend rad aan de stift in het uurwerk.

1 like

Bedankt voor het meedenken tokes, maar nee. Die heb ik er in zitten gelukkig. Het horloge kan ik opwinden en loopt goed. Dat tandwiel was erg herkenbaar door een groot vierkant gat :slight_smile:

1 like

Ah hahaha top idd die is niet te missen.
Dan zou ik het zo op de foto niet kunnen zien.

1 like

Volgende keer foto’s nemen als je aan een voor jou onbekend uurwerk gaat onderhoud geven? :wink:

2 likes

Als je nou zou vermelden wat er niet gaat, zou het eenvoudiger zijn. Kun je de wijzers verzetten?
Het lijkt namelijk dat daar een wieltje mist. Als het wieltje rechts mist kun je de wijzers niet verzetten.


Waarschijnlijk hoort er onder de bascule nog een wieltje te zitten.

Dat andere onderdeel is me niet bekend.

2 likes

Bedankt Inca, scherpe observatie, maar die zitten er beide in. Ik gok wel dat het tandwiel ergens daar hoort, want datum verzetten wil nog niet.

@BMWX6M ik heb nog meer foto’s van het uurwerk als in mijn openingspost. Maar de onderdelen die ik over heb, kan ik niet plaatsen bij een van de foto’s… :sweat:

Ik heb dus het idee iets over het hoofd te zien, maar wat? Vanavond maar even nog door YouTube heen browsen… kijken of ik er iets wijzer van wordt.

Draai het dchroefje van de bascule er maar uit, daaronder zit aan de rechterzijde noge een wieltje.

1 like

Ik zal vanavond nog een keertje kijken. Volgens mij had ik alle drie de tandwielen er onder gedaan, maar zijn het er dan 4?

Dus volgende keer van alles nog eens apart een foto waar de wieltjes exact onder een brug zitten. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Op de bascule zitten er inderdaad 4.

Junghans_693_23  5
In 2017 een Junghans geserviced, eenzelfde uurwerk. Onder de bascule zit één wiel vast, op de foto de meest rechtse.
Het lijkt er op dat het kleine wiel rechts tussen het centrale wiel en het vaste wiel mist.
Later is er een nieuwere uitgave gekomen, waar het kleine vaste wiel nu op een asje op de platine draait.

Het andere onderdeel komt daarin niet voor.

2 likes

Hier al gekeken?

https://junghans-vintage.de/de/werkstatt/archiv-der-werkstattberichte/revision-eines-kalibers-junghans-j93s1.html

Het andere onderdeeltje zie ik hier ook niet. Is dit niet om het uurwerk in de kast vast te zetten? Nooit eerder gezien trouwens

Edit: ik denk dat Inca de oplossing heeft gevonden

2 likes

Super. Heel erg bedankt. Dit ga ik morgen (vanavond bleek ineens vol gepland door vrouwlief) uitproberen.

1 like

Altijd handig, deze ga ik er voor de zekerheid naast leggen morgenavond.

1 like

Toch net al even het uurwerk deels uit elkaar getrokken en verhip, hij moest inderdaad onder de bascule. Nu doet het uurwerk het weer top.

Next stop; opnieuw uit elkaar, helemaal goed schoonmaken en netjes in elkaar. En in elk geval de stem vervangen als ik daar een net exemplaar van kan vinden. Deze is verroest.

2 likes