Junghans astra 17 jewels

Medeliefhebbers, als beginnend verzamelaar van zakhorloges heb ik via Marktplaats een Junghans Astra 17 Jewels gekocht. Ik denk zelf uit de jaren '70. Maarrrrr…
en ik weet echt nog niet veel over dit onderwerp, hoe kan ik zien hoe oud dit horloge is én…hoe krijg ik in hemelsnaam de achterzijde open?
wie kan mij wat meer hierover vertellen?
groetjes
Richard

2 likes

't lijkt me een klikdeksel.
ergens langs de rand van de deksel zit een kleine uitsparing waar je een dun voorwerp tussen kunt zetten om 'm open te wippen.

voor de rest,
eerst het uurwerk eens zien

2 likes

letterlijk met een snee in mijn duim…zuchtttt…
inderdaad klikdeksel echter ik kon geen uitsparing vinden. Scherp mesje…deed wonderen.
Van binnen staat 687
en aan de binnenzijde van de deksel 5106 tussen twee symbolen.
Ben al wat verder. Ik neem aan dat dit een ‘Caliber 687’ uurwerk is. periode 1960-1969
(J87/10?)

1 like

Uurwerk is zo te zien inderdaad een Junghans 687. Er zit een “mobile stud carrier” op, dus dan is het een 687.00 of een 687.11

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?11&ranfft&&2uswk&Junghans_687_00

Ok helder. TOP!
ik heb gezocht maar niet gevonden…wat is een ‘mobile stud carrier’. Als ik zoek op stud…tja, helaas zie ik dan geen foto van mijzelf…dan kom ik uit op knop. m.a.w. een mobiele knoppendrager?

1 like

Dit is de stud carrier; daar zit het uiteinde van de balansspiraal in gemonteerd.

20191017_171200

In het Nederlands heet dat een pitonhouder. Het voordeel van een beweegbare pitonhouder is dat je de scheeftik (beat error) van het uurwerk kunt verstellen terwijl het uurwerk loopt.
Bij een vaste pitonhouder moet je de balans uit het uurwerk halen en de spiraal ten opzichte van het balanswiel verdraaien. Een nogal tijdrovend en kritisch klusje.

1 like

Is dat de lume van acht of van negen uur die aan de wandel is?

1 like

Ok helder! thanks.
leuke hobby

1 like

je bedoelt de lichtgevende knopjes op de wijzerplaat?
zijn allemaal aanwezig. denk dat bij de 6 het tweede knopje verschoven is