Aangenaam! Dit is mijn eerste post, al lees ik ondertussen al lang mee op het forum.
Ik heb (nog) geen grote collectie, maar het pronkstuk is zonder twijfel mijn Junghans chronoscope. Helaas is er verkleuring in het leren bandje ontstaan door een omgevallen drankje.
Uit eerdere topics heb ik begrepen dat schoonmaken met zadelzeep wellicht helpt. Voor ik daarmee in de weer durf te gaan, vraag ik graag of er forumleden zijn die hier ervaring mee hebben. Is zadelzeep een goede aanpak of zijn er betere methoden? Leidt dit tot verdere verkleuring? Kan ik alleen dit plekje behandelen, of moet ik gelijk het hele bandje doen?
Kortom, ik hoor graag jullie ervaringen en advies.
Jammer van die plek. Ik heb een uitstekende ervaring met saddlesoap. Maar dan voor onderhoud. Gaf bij mijn banden nooit verkleuring, wordt niet vettig en houd het leer soepel. Misschien dat een licht gekleurd bandje iets donkerder wordt. Ben alleen bang dat daarmee de vlek niet helemaal verdwijnt. Maar kan m.i. geen kwaad om te proberen. Gewoon het hele bandje dan. Probeer anders eerst even op een minder waardevol bandje.
Bijv. Deze orginele Omega band uit ca. 1967 er mee gedaan. Is nog steeds mooi soepel zonder droogte scheurtjes.
Dank je @Timely. Mooie Junghans ook. Snap dat je die band er bij wilt behouden. Misschien dat de relatie van Ferry @ferry1959 een goede oplossing weet.
Anders heeft @slls misschien een advies? Hij maakt ook prachtige banden en heeft veel kennis van leder.
Of je deze vlek kunt verwijderen hangt helemaal af van het leer. Zo te zien valt het onder de categorie analine leer (geen beschermlaagje). Ik zou het voorzichtig met een vochtig doekje (niet kletsnat) in cirkeltjes schoon wrijven (lichte druk). Wel het hele bandje meenemen.