Junghans G73 620.52 service

Dit horloge had ik afgelopen april van de Rikketik mee naar huis genomen. Zag er op de beursvloer al leuk uit en is na de service er nog leuker uit gekomen :sunglasses:

Het is een Junghans met een 620.52 uurwerk en gestempeld G73 wat staat voor juli 1973.

https://junghans-vintage.de/en/uhren/junghans-armbanduhr-kaliber/kaliberfamilie-junghans-620/junghans-62052.html

Het uurwerk is een voorlader en kan er dus enkel uit als je het glas afpakt. Met mijn nieuwe originele Bergeon grijper was dat een fluitje van een cent. Fijn apparaat.

De wijzerplaat is flinterdun en extreem licht. Ik heb geen idee waar het van gemaakt is. 100% geen staal, maar het is ook geen kunststof. Het lijkt wel piepschuim of bamboe materiaal. Er zit een mooie bewerking op in de voor van allerlei krullen.

Dan het uurwerk uit elkaar.

Verscholen click onder de brug.

De veerton bestaat uit twee delen met een boven en onder tandwiel. Het terugplaatsen van het “deksel” kostte wat moeite omdat hij tussen het middelste punt en de veer in moest komen. Een losse arbre is gemakkelijker omdat je dan kan zien wat je doet.

Na de schoonmaakrondes het uurwerk weer in elkaar gezet en afgeregeld.

Ik leer het nog wel eens :star_struck:

Daarna de kast en band gepoetst en het glaasje lichtjes gepolijst. Was niet veel polijstwerk aan nodig.

Wijzerplaat heel voorzichtig er weer op gezet. Zit niet vast geschroeft, maar de pootjes klemmen in de platine. Met dat fragiele spul een delicaat klusje. Daarna de wijzers er weer op.

Klaar voor een tweede leven :smiling_face_with_three_hearts:

28 likes

Echt mooi geworden Arie.
Je hebt wel eer van je werk zo

Poah! Mooi werk :+1:

Netjes gedaan! Leuk model ook.

Mooi zeg, die wijzerplaat. Jammer dat het effect wat teniet wordt gedaan door het glas. Dat is wel vaker zo. Ik heb een Certina met een wijzerplaat die een bijzondere structuur heeft. Maar in de kast, achter het glas, is dit niet meer te zien.

Maar sowieso een mooie Junghans. Top gedaan.

2 likes

Mooi geworden. Knap gedaan. :ok_hand:

FantAstische wijzerplaat! Mooi werk!

Ziet er weer mooi uit en zekers wat een mooie wijzerplaat. Weer een top horloge geworden.

laat zo’n beauties maar komen. Mooi uurwerk. Dank voor het verslagje!