Junghans J98 servicebeurt

Gister een start gemaakt met dit Junghans horloge.

Schrok toch wel wat met wat ik aantrof aan de binnenzijde. Het gaat om een J98 uurwerk met 2 juweeltjes erin (waar de andere zijn gebleven … geen idee). Het uurwerk en de kast dropen aan alle kanten leeg van de olie die ik aantrof. Geen idee wat, maar het leek wel olijfolie zo geel en dik.

Kom aantekeningen van 1963 en 1969 tegen.

De wijzerplaat heeft toch wel wat patina … of is vervuild. Zal eens kijken of die nog lichtjes schoon te maken is zonder hem te beschadigen. Geen idee of het erop ligt of erin getrokken is.

De wijzerplaat zit aan de bovenzijde vast met een klein schroefje en in tegenovergestelde richting een soort van koperen splitpen waar ik niet bij kan komen als de brug nog gemonteerd zit (niet het juiste gereedschap en onmogelijk positie).

Dan eerst maar het uurwerk uit elkaar halen totdat ik erbij kan komen.

Hoe verder uit elkaar hoe meer viezigheid ik tegen kwam.

Splitpen wat naar elkaar toe geknepen waardoor ik hem terug kon steken door de platine heen.

De wijzerplaat aan de kant gelegd en we konden verder met de demontage.

De veerton zag er onverwacht fris uit. Soms kan ik dat niet helemaal volgen …

Inmiddels heb ik de platine en de bruggen eerst met de hand schoongemaakt om de ergst rotzooi te verwijderen. Die heb ik daarna een rondje door de dasty heen getrokken om alle overtollige ranzigheid te verwijderen en daarna de rest 3 rondjes door de schoonmaak heen gehaald.

Spul ligt even te drogen en zal mijn best gaan doen om hem vanmiddag weer in elkaar te zetten en hopelijk krijg ik hem weer aan de praat. De onderdelen zelf zien er niet raar uit en geeft de burger moed.

14 likes

Iemand een idee welke type uurwerk het is?

Een J98, op de platine staat S en C3 vermeld. Een J98/3 uurwerk ziet er anders uit.

Met de gegevens die ikzelf kan vinden kom ik uit op 1951-1955.

Nou, na een intensieve schoonmaakrond vanmiddag alles weer in elkaar gezet. Zie hier onder de beelden.

Dat ziet er een stuk frisser uit.

Na een rondje asjes olie geven waren de steentjes aan de beurt.

Het horloge loopt. Tot nu toe wel blij mee. Maar dan nu het volgende en dat is iets waar ik jullie hulp eigenlijk wat bij nodig heb.

Ik heb het horloge op de Timegrapher gelegd en hij is niet te meten. De beat error zit zo rond de 1, op zich is dat niet verkeerd, maar het uurwerk loopt VEEL te snel en laat zit niet inregelen.

Ik denk dat ik “de fout” al gevonden heb, maar wilde dat ff laten zien en met jullie over sparren. Heb wat boeken/documentatie zitten lezen en kom denk ik tot de conclusie dat de balansveer te kort is. Daardoor loopt hij te snel. Als ik dan naar het bevestigingspunt kijk zie ik onderstaande :

Die balansveer zit niet vast met een schroefje, maar met een “klinknageltje”. Wat is de meest veilige manier om die veer langer te maken? Of zit die veer “klemvast” en kan ik die langs het “klinknageltje” heen en weer trekken/schuiven.

Voordat ik de boel sloop … wilde ik dat eerst hier neerleggen. Lees jullie reactie graag.

4 likes

Uhm ja, je weet ze wel uit te zoeken zeg :rofl:
Junghans was een beetje een budgetmerk en de afwerking is natuurlijk niet top, zo getuige deze regelsleutel…
Heb je hem wel al eens gedemagnetiseerd?

De spiraalveer loopt ook erg omhoog zo te zien. Is het niet zo dat ie een eindje verder tegen de brug aan komt.

2 likes

Mijn ervaring is dat te snel lopen meestal komt door plakken windingen spiraal. Door magnetisme, vet of doordat deze verbogen is.
Zelden dat het komt door lengte spiraal.
Logisch ook want ooit verliet het uurwerk de fabriek met deze lengte en liep het goed.

2 likes

Zover ik het in eerste instantie heb gezien loopt hij helemaal vrij.

@vouwfietser voor wat betreft die fabriekslengte…… daar heb je een punt. Ik zat te denken dat hij wellicht vervangen was en daardoor te lang was.

Zal hem nogmaals demagnetiseren. Wellicht niet goed genoeg gedaan. Zal hem tevens nog een keer schoonmaken en er een penseeltje bij gebruiken.

Feit dat hij loopt ben ik al blij mee. Nu nog leren om te gaan met dit soort zaken en veel lezen, vragen, zoeken en bijstellen. Zal afblijven van de balansveer lengte. Moet het elders zoeken.

Bedankt voor de tips :+1:t2:

2 likes

Doe eerst demagnetiseren, kijk dan of je spiraal beter komt te liggen. Zoniet moet je ze corrigeren dat ze vlak en concentrisch is en geen raakpunten heeft. Loopt ie dan nog te snel dan ga je naar de lengte kijken.

Spiraal zit middels een conisch pinnetje vast in de pitonblok, dat verwijder je dan om ze los te maken.

Wil je dit doen met spiraal van de brug af dan moet je de pironblok uitdrukken. Dat doe je met de nodige ondersteuning, dat is nu wel niet dadelijk een makkelijke klus voor beginners.

2 likes

Balansveren vervangen is geen simpele kak, inderdaad vrij twijfelachtig dat iemand dat zou doen op een vrij basis uurwerkje.

Kan een stom trucje zijn, maar je telefoon kan hoogstwaarschijnlijk videos opnemen in slow motion. Goed inzoomen, scherp stellen, filmen. Kan je kijken hoe de veer beweegt en of er windingen raken/verkleefd zitten.

3 likes

Met de microscoop kan ik ook filmpjes maken. Zal dat eens testen en op de laptop terugkijken of eventueel uploaden.

To be continued. Van de week maar eens op mijn gemak met een hoop geduld opnieuw naar kijken. Moet toch te fixen zijn.

1 like

Vanavond een eerste poging gedaan. De balans eraf gehaald, in de schoonmaak en na het drogen opnieuw gedemagnetiseerd. We hebben beeld……. maar ipv veeeel te snel loopt hij nu te langzaam.

Voor vandaag hou ik er mee op. Laat nog even beneden mijn neus zien bij de rest van het gezin. Dit typende schiet me in de gedachten:

Ik heb die balans opnieuw in de schoonmaak gehad, dan moet ik het steentje denk ik ook opnieuw olie geven? Als dat nu niet goed is heeft hij meer wrijving en dus langzamer lopen. Klopt die gedachte?

1 like

Ja de steentjes moet je dan ook opnieuw oliën, normaal haal ik die trouwens uit de balans voordat ik hem schoonmaak.
Normaalgesproken is meer wrijving een verlies van amplitude en gaat hij sneller lopen.

Dat iedereen weer op zijn eigen manier volgens mij. Leg jij de veertjes en steentjes dan apart tijdens de schoonmaakrondes?

1 like

Ik neem ze wel mee in de schoonmaakmachine, maar wel gescheiden, helaas zijn ze soms anders.

Die 2 kleine korfjes bevatten de dekstenen, chatons en het anker:

Anker en balans doe ik met de hand ivm de schellak. Gaan bij mij in de hexaan. In principe gewoon los en enkel wat schuddend als ik hem met de pincet beetpak. Bij zware vervuiling gebruik ik er een heel dun klein penseeltje bij om er langs te strijken.

2 likes

Vanmiddag na werktijd nogmaals op mijn gemak gekeken naar de balansveer. Hij was niet 100% vlak en liep inderdaad iets omhoog.

Ik heb de veer heel iets bewerkt vanaf het vaste montagepunt. Daar leek een lichte knik in te zitten. Enkel te zien met een loep/microscoop.

Het steentje opnieuw olie gegeven, nog wat afgesteld en zie hier het resultaat :partying_face::sunglasses:

Ik stop nu met verder “prutsen” want het kan enkel minder worden.

Zo het horloge afbouwen en dan kan hij de kast weer in.

8 likes

Petje af. Doorzettingsvermogen, durf en nog succes erbovenop. Voor zo’n cijfers wil ik meteen tekenen, altijd.

clapping-leonardo-dicaprio

2 likes

En na het avondeten de wijzerplaat en wijzers gemonteerd en in de kast gelegd. De wijzerplaat heb ik alleen de buitenste randen van schoongemaakt. Daar zaten een hele hoop olie troep randen aan vastgeplakt. De wijzerplaat zelf durfde ik niet aan te komen. Kreeg de indruk dat deze zeer kwetsbaar is en vond het patina wel mooi. Geen rare spikkels of vlekken maar evenredig verdeeld. Wel jammer dat er nogal schade aan de kast zit qua toplaag. Zat zo’n flexbandje op en tussen de lugs wil dat ook wel vreten.


Zondag op de Rikketik maar even een passend bandje opzoeken. Deze maat heb ik niet liggen. Had begrepen dat je die daar wel kan vinden. Eens nadenken wat voor kleur.

5 likes

Geel/crème. En hulde voor je reparatie!

Dat is een goede. Zal hem meenemen in de mogelijkheden :+1:t2: