Lang geleden kocht ik (bij Blokker?) een Junghans Mega ‘radiogestuurde’ klok, zoals afgebeeld links op de foto. De digitale idem rechts van DK is van veel latere datum.
Tien jaar geleden viel zonder aanwijsbare oorzaak of reden de secondenwijzer van de Mega van zijn stokje. De wijzer lag vanaf dat moment veilig, en goed zichtbaar achter het perspex, onder de wijzerplaat op de bodem van de klok.
Deze zomer heb ik de perspex kap verwijderd, de secondenwijzer opgevist, en weer stevig op zijn plaats geduwd.
Dat gebeurde met lopend uurwerk, een beetje tricky o.k., en op goed geluk, want er was geen enkele indicatie, nok, of gleuf dat houvast bood.
Het zal daarom niemand verbazen dat daarna de secondenwijzer een misaanwijzing gaf van ongeveer 18 seconden.
Vorige week viel het mij op dat de secondenwijzer weer in het gareel liep, zie de foto! Ik heb wat moeten vogelen want de sluitertijd was 1/5 seconde, maar het is na 6 foto’s gelukt om wijzer en digitale seconde virtueel stil te laten staan.
Die correctie kan volgens mij alleen maar gebeurd zijn tijdens het automatisch een uur terugzetten vanwege de wintertijd in de nacht van 27 op 28 november.
Ik had moeten waken, maar ik verkoos nachtrust.
Niettemin is het een raadsel, want ik dacht door mijn actie voorgoed het verband van wijzer, wijzerplaat en wijzertandwiel te hebben verbroken. En er is geen aanwijzing dat de wijzer ‘gezien’ wordt door het uurwerk of het radiosignaal.
De vraag is dus: hoe is dit mogelijk?
(En voor de kritische lezer. Ik bedoel het wederom gelijk lopen, niet het loslaten van de secondenwijzer.)
Het enige wat ik zo kan verzinnen is een magneetje in de secondenwijzer, die een sensor passeert.
Maar ja, ik roep ook maar wat…
(Wat wel grappig is, ik heb ook een Junghans radiowandklok, waar een paar jaar geleden de secondenwijzer afgevallen is. Nooi op het gelijklopen gelet trouwens.)
Beste Bert,
Dat van dat magneetje, dat zou best kunnen. Iets optisch is het geloof ik niet, en aan de buitenkant is niets te zien. Jammer dat ik niet verder heb gekeken dan mijn neus lang was deze zomer. Het demonteren van de kast is nogal een heisa, en ik doe het pas weer als de vraag over hoe en wat levensbedreigende proporties gaat aannemen. Intussen wacht ik op meer wilde gokken. Junghans zelf vragen kan natuurlijk ook nog.
Ik heb geen idee hoe het werkt, maar het lijkt me niet vreemd dat de klok op de een of andere manier kan detecteren wat de positie van de wijzer is. Dat maakt namelijk het productieproces simpeler, omdat het niet uitmaakt op welke manier de wijzers op de klok gemonteerd worden, en hoe de tandwieltjes op dat moment staan. Als de klok het niet zou kunnen detecteren zou je altijd de klok in de stand 12:00 ofso moeten monteren, en zorgen dat dus zowel de wijzers als de tandwielen exact op deze stand staan (op de seconde).
Ik heb geen idee hoe het werkt, maar het lijkt me
niet vreemd dat de klok op de een of andere manier
kan detecteren wat de positie van de wijzer is.
Dat maakt namelijk het productieproces simpeler,
omdat het niet uitmaakt op welke manier de wijzers
op de klok gemonteerd worden, en hoe de
tandwieltjes op dat moment staan. Als de klok het
niet zou kunnen detecteren zou je altijd de klok
in de stand 12:00 ofso moeten monteren, en zorgen
dat dus zowel de wijzers als de tandwielen exact
op deze stand staan (op de seconde).
Ik denk dat dat laatste juist het productie proces simpeler zou maken. Hooguit dat je em eens moet calibreren als er wijzers zijn verschoven ofzo. Maar als er iets is dat de wijzers kan detecteren lijkt me dat juist een moeilijkere toevoeging.
Ik heb even lopen zoeken, en zie dat sommige quartz uurwerken een position sensor hebben. Geen idee hoe dat werkt alleen. Één van de uuwerken die wordt genoemd is de Citizen E510.
Ik heb even lopen zoeken, en zie dat sommige
quartz uurwerken een position sensor hebben. Geen
idee hoe dat werkt alleen. Één van de uuwerken die
wordt genoemd is de Citizen E510.