Junghans museum Schramberg

Afgelopen september zijn wij op vakantie geweest naar het Zwarte Woud. Ik geef gelijk toe, het heeft een hoog grijze bollen gehalte, maar daar val ik inmiddels ook wel een beetje onder.
Naast de mooie omgeving staat het Zwarte Woud natuurlijk ook bekend om zijn (Koekoeks)klokken en horloges, dus een bezoek aan het Junghans museum mocht niet ontbreken.
Het museum bevindt zich in Schramberg, waar ook nog een paar andere musea (o.a. uurwerken en auto’s) zijn.
Het Junghans Terrassenbau museum bevindt zich in een oud gedeelte van de fabriek (gebouwd 1916-1918) waar tot in de 70er jaren van de vorige eeuw nog productie plaats vond. Dit deel is terrasvormig tegen een heuvel op gebouwd. De lift gaat schuin omhoog. Zelfs als je niet in de geschiedenis van uurwerken geïnteresseerd bent is het museum een bezoek waard vanwege de geweldige architectuur.
De tentoonstelling begint op de hoogste etage met de oudste en eenvoudigste Schwarzwald klokken en gaat via Koekoeksklokken en allerlei andere apparaten met bewegende figuurtjes en muziekjes (die je vooral niet zelf in huis wil hebben) naar de laagste etages waar het eindigt met quarz, solar en radio techniek en tijdwaarneming bij sportwedstrijden. Op de tussenliggende etages is van alles te zien over de fabricage van de klokken en horloges en onderdelen hiervoor.
Als allerlaatste is er natuurlijk de Junghans shop. En omdat het vakantie was, en ik dus in een goede bui daar een Max Bill quarz voor mijn vriendin gekocht.

Hieronder nog een impressie van het museum.

41 likes

Sorry, de eerste foto is er twee keer in geslopen :thinking:

1 like

Leuk verhaal. Lijkt me de moeite waard om te bezoeken, dat museum. En gefeliciteerd met de Max Bill.

Dit soort klokken verzamel ik! Dit is wel een hele mooie, met houten wijzers en mogelijk zelfs houten raderen.

3 likes

Dank voor het delen van je bezoek aan dit leuke en interessante museum ! :ok_hand: Dat het bevallen is blijkt wel uit je aankoop van de Max Bill . .proficiat !:+1:

Mooi museum. Als ik nog eens in de buurt kom dan zal ik het zeker bezoeken.

Leuke trip geweest, mocht ik een keer in de buurt komen ga ik er zeker ook heen :+1:

Hier wil ik ook naar toe!
HF road trip?

1 like

In Schramberg zit ook nog een museum dat auto’s en uurwerken heeft, en natuurlijk in Furtwangen (in de buurt) is nog het Deutsche Uhren museum. Ook een aanrader.
De fabriek van Hanhart zit er ook in de buurt. Die schijn je ook te kunnen bezoeken, maar dat zag er niet uitnodigend uit (vervallen fabriekscomplex) dus dat hebben we niet gedaan.

1 like

Leuk museum, het autootjesmuseum aan de andere kant van het stadje is ook zeer de moeite waard, hoop gek spul.

Oeh zo’n Küchenuhr hoop ik ooit nog tegen te komen op een rommelmarkt voor weinig…

1 like

Die wil ik ook wel vinden voor een leuk prijsje. :wink:

Zo’n soort (ongeveer?)hangt er nu in de kringloopwinkel Vindingrijk in Breda. Ik weet niet of dat in de buurt is?

1 like

Niet in de buurt, helaas. Ik woon een stukje boven Zwolle. Ik keek op de website en hij staat niet bij de Parels. Dus de kans dat het wat is is helaas niet zo groot, maar je weet het nooit, dus ik zal ze eens vragen of ze foto’s kunnen sturen. Dank voor de tip!

Ik heb deze in huis, maar zou niet weten wat het waard is. Weet zelfs niet meer voor hoeveel we hem ooit kochten.
Én ik wil hem niet verkopen. :wink:

Dank voor het delen. Leuke tip. Feliciteer je vriendin met de NA

Ja, ik was er gisteren en ben morgen even op vakantie
Parels is de vintage winkel elders, dit was in de gewone vestiging.

Dank voor het delen, mooie collectie daar…

Rond de 300, wel voor een mooie