Junghans Pendule geluid uit zetten

Ik heb een oude Junghans Pendule gekocht. Voorop zitten drie opdraai gaten (weet niet hoe he die noemt) links in het midden, in het midden bovenin, en rechts in het midden. Ik wil dat de klok niet ieder kwartier slaat. Weet iemand welke van de drie ik dan niet op moet draaien?

Dat is waarschijnlijk de linker.
Houd er rekening mee, dat de urenslag dan waarschijnlijk ook niet werkt.
De kam die de kwartierenslag regelt heeft op het volle uur een extra verhoging om de urenslag te lichten.
Je kunt het schroefje van het aandrijfwiel beter even losdraaien, dan werkt de urenslag wel.

Bedankt voor je reactie. Ik ben niet heel technisch aangelegd en het is het eerste klokje wat ik gekocht heb. Als ik een foto van de achterkant maak kan je dan aangeven welk schroefje je bedoelt?

Je ziet aan de achterkant (waarschijnlijk links) een “uitbouw” met de verschillende hamers die het geluid produceren. Dat kan trouwens ook aan de onderzijde zijn hoor, het ligt er maar aan waar de gongstaven zitten.
Die uitbouw wordt aangedreven vanuit het uurwerk met twee tandwielen, Ă©Ă©n daarvan zit op de as die uit het uurwerk komt. Daar zit een schroefje in.
Maak s.v.p. een duidelijke foto.

1 like

klok2klok1

Sorry voor de late reactie. Ben druk aan het verbouwen en had nu pas weer tijd om ervoor te gaan zitten. Ik zie allerlei schroefjes en ik weet niet precies welke je nu bedoelt daarom heb ik maar een paar foto’s toegevoegd. Ik hoop dat je me kan helpen. Zou graag willen dat ik hem kan laten slaan maar elk kwartier is een beetje veel van het goede…

Hallo Dennis,

Het tweede rad demonteren en er omgedraaid weer op zetten (dan raakt het niet kwijt) zodat de hamers niet worden aangedreven. Je moet wel alle drie de veertonnen opwinden want het speelwerk (het linker opwindgat) geeft namelijk een seintje aan het slagwerk dat het kan gaan slaan.
Succes Martin.

1 like