Wat is de functie van de ijzerdraad rechts? Die is verbonden met een oogje. Als je er aan trekt krijg je telkens de halfuurslag of de eerstvolgende uurslag.
Ik dacht dat het diende om het slagwerk uit te schakelen, maar wat is hier anders het nut van?
Zal de “repeater” functie zijn, dat je in het donker kan horen hoe laat het ongeveer is.
Zit er nog kwik in de slinger?
https://allabouttimeclockrepair.com/tag/mercury-pendulum/
Klopt helemaal
Bedankt voor jullie reacties, maar als ik bijvoorbeeld om 08h05 aan het draadje trek krijg ik een halfuurslag. Als ik de klok laat verder lopen slaat de klok om 08h30 negen keer. Vanaf dan slaat ze dan toch verkeerd?
Mij leek het eerder iets om het slagwerk juist te zetten met de tijd. Telkens je aan het draadje trekt lopen de slagen op, met iedere keer een halfuurslag er tussen. Als je blijft trekken blijft het slagwerk trouwens slaan tot je weer los laat.
Of het draadje hangt verkeerd?
Ik denk dat de pendel een “fake” kwikpendel is, hij hangt er trouwens ondersteboven aan heb ik ontdekt
Dat is correct, ik heb zelf ook een Junghans klok. Stel dat de veer van het slagwerk minder ver opgewonden is dan de veer van het uurwerk dan loopt de klok nog door zonder dat ie slaat en raakt ie “van slag”. Op deze manier kun je dat weer corrigeren.
Spijtig dat er geen hendel is om het slagwerk 's avonds op stil te zetten. Ik ga de veer laten aflopen en enkel het loopwerk opwinden. De pendel heeft iemand ooit ondersteboven in mekaar gezet en is aan 1 kant afgezaagd. Dat moet ik nog zien op te lossen.
Of weer een goede reden om de antiekmarkt te bezoeken
Ik heb de klok op 02/08 om 22h15 volledig opgewonden, en gisteren is ze stilgevallen.
Dit is dus geen 8 daags loopwerk veronderstel ik, jouw klok ook niet?
Nooit gemeten hoe lang de klok loopt maar 8 dagen haalt ie zeer zeker niet.