Junghans Submariner

Tijdje terug werd het volgende horloge op Marktplaats aangeboden, en trok mijn aandacht door de combinatie van het merk en de uitvoering. Het betreft een Junghans horloge wat duidelijk ruim 20 jaar oud moet zijn en ontzettend veel weg heeft van een Submariner. Omdat ik niet bekend ben met de modellen die Junghans voert, de wijzerplaat in combinatie met de kast er goed uitzag heb ik een bod gedaan. Na meer dan een maand een reactie terug gekregen en het horloge deze week opgehaald. Eigenaar had het horloge naar eigen zeggen ruim 30 jaar geleden nieuw gekocht bij een juwelier in het land. Hoewel het glas niet helemaal top meer is, zien de wijzers, de dial, de lume op de wijzers en dial, de bezel en de kast er goed uit. Nu ik het horloge in handen had kon ik het ook eens openmaken. Het is lastig om te zien welke code er op het uurwerk staat, maar aan de hand van de code op de caseback kwam ik wel bij een vergelijkbaar horloge uit wat op uhrforum is besproken. Daar wordt de echtheid van het horloge in twijfel getrokken omdat er een vermoeden is dat het automatische uurwerk een Chinees uurwerk is en er geen relatie te vinden is tussen Junghans en Chinese uurwerk makers. Verder vinden sommige forumleden de S in junghans op de dial niet kloppen. Verder is het vrij opvallend dat een duik horloge max 3atm aan zou kunnen, wat onder spatwaterdicht valt. Inmiddels meerdere horloges en of uurwerken gevonden met exact dezelfde dial. Dit in combinatie met de kwaliteit van de kast, het uurwerk dat ruim 30 jaar zonder service nog prima loopt en het verhaal van de verkoper maakt het dat ik denk mogelijk toch een originele junghans in handen te hebben.

De volgende foto’s zijn van het web maar komen overeen met het horloge en uurwerk dat ik in dit horloge heb:

De persoon op uhrforum heeft destijds contact gelegd met Junghans, zij gaven aan dat ze het horloge niet herkende maar hun catalogus uit het verleden ook niet compleet is dus zij niet konden bevestigen of ontkrachten of dit horloge een echte Junghans is. Heel benieuwd of jullie andere input voor me hebben. Alvast dank😊

3 likes

Ik vrees er toch voor.

Chrome. Chinees uurwerk…

2 likes

Dacht ook meteen - dit is geen Zwitsers uurwerk. Duitsland maakt al sowieso geen automaten in een redelijke prijsklasse. De giveaway is gewoon meteen die lompe rotorschroef.

De reactie van Junghans kwam waarschijnlijk van de 23-jarige web-content manager, en niet van de 64-jarige rot in het vak die ze hopelijk nog ergens in de fabriek hebben rondlopen.

Wat Ruud zegt - chromen kast. Als er Stainless Steel Back op staat, betekent dat helaas DUS dat de rest dat niet is.

1 like

Ik denk van niet. De algehele kwaliteit is gewoon heel slecht. Het uurwerk een prul, de kast ook, 30 meter waterdicht voor een duiker. Junghans zou dit nooit zo uitbrengen.

3 likes

Chroom kast. Kijk eens goed naar de uitlijning van de tekst en verschil in grootte van de letters; in Junghans kloppen de G en S niet. Hetzelfde in “AUTOMATIC. Kaliber waag ik te betwijfelen of dit ooit door Junghans gebruikt is. 3 atm voor een duiker. Algehele (gebrek aan) afwerkingsniveau. Durf te stellen dat dit geen orginele Junghans is.

2 likes

Dat krijg je ook met Indiase quasi-vintage nep-Orissen. Daar worden er zo veel van gemaakt dat mensen op een gegeven moment gaan denken dat het wel zal kloppen.

Sorry to burst your bubble. Live and learn.

1 like

Bedankt allen voor de snelle, eenduidige reactie. Aan mijn eigen versie is niet te zien dat hij is verchroomd, de foto die ik op het web heb gevonden maakt wel duidelijk dat dit het geval is. Aangezien de twijfels wel weg zijn genomen en ik niets tegen de regels van het forum wil doen mag deze op slot/verwijderd worden. Bedankt allen voor de snelle reacties :blush:

1 like

Je mag (alleen) hier vragen naar echtheid hoor. Daar is het draadje voor. :+1:

2 likes

Haha, wel heel slecht als dit zo werkt. Ik zou dan als merk toch wel graag willen hebben dat even duidelijk gemaakt werd dat het geen echte Junghans betreft…

1 like

De juiste mensen op de juiste plek krijgen is een universeel probleem…

1 like

Ook logo met J is slordig:

IMG_0537

IMG_0538
Nee, die van jou is geen echte Junghans nmm :face_with_diagonal_mouth:

1 like

Echt of niet echt gewoon lekker genieten van je NA

Fakes != genieten.

3 likes