Tijdens het opruimen van een woning heb ik deze prachtige tafelklok gevonden. Ik vermoed dat het een Junghans is. Maar ik weet het niet zeker. Kan iemand me wat mer vertellen over deze klok? Merk? Jaartal? Type? Ik hoor het graag, alvast bedankt en vriendelijke groeten, Martijn
Aan de achterkant kun je vermoedelijk een klepje openen, waarna je het uurwerk ziet.
Maak daar eens foto’s van, specifiek van de markeringen erop. Vermoedelijk is dat nodig om de producent te achterhalen, want zo op basis van een foto van de voorkant heb ik in elk geval geen flauw idee.
Achter de slinger gekeken? Ik meen daar een ster te zien. Junghans heeft in de loop der jaren het logo vaak veranderd, dat geeft al een idee van het bouwjaar, en de stijl van de kast kan ook indicatief zijn voor het bouwjaar.
Type is het niet echt denk ik, meer wanneer het logo gebruikt werd. Best kans dat een kasten bouwer een uurwerk uit een catalogus gehaald heeft. “Opwind uurwerk met slagwerk en slingerlengte zoveel centimeter” .
Dank allemaal voor jullie antwoorden! Ik heb de klok inmiddels op Marktplaats gezet, aangezien verkopen of aanbieden hier (nog) niet mag. Hartelijke groeten Martijn
Er heeft wel een prutser aangezeten.
Een spijker als ophanging van de slingerveer, hamerlichter in alle richtingen verbogen, schroeven kapot gedraaid en de platine flink bekrast.