Junkers Bauhaus als alternatief voor Max Bill?

Bij toeval kwam ik een pas op de markt gebrachte serie horloges van Junkers tegen, geïnspireerd op Bauhaus met onmiskenbaar trekken van Max Bill. Voordelen t.o.v. max Bill: Junkers is groter (40mm) en goedkoper (tussen €179 voor quartz, tot €399 voor ETA). Nadelen: geen origineel ontwerp (maar daar hebben meer merken last van) en het m.i. onelegante ‘vleermuislogo’.
Drie van de vier varianten zijn ook met zwarte wijzerplaat leverbaar. Nr. 3 en 4 (automaten) hebben een glasbodem.
Groet Roelof

Ze lijken inderdaad sterk op de Max Bill van Junghans. Persoonlijk vind ik de tweede van links qua wijzerplaat erg druk. Maar inderdaad, alles bij elkaar, een alternatief voor de Junghans. De originaliteitsprijs verdient het echter niet…

Grt. Marco

Zaterdag de Max Bill modellen bekeken in Duitsland. Het ligt eraan of je iets met Bauhaus hebt :wink: Welk horloge van Junkers dan ook, het zal nooit een alternatief zijn.

Bij bauhaus is het dus wel origineel aangezien het ontwerp door meerde gemaakt mocht worden. Er is dan dus geen sprake van jatwerk.
Dat is juist het mooie van bauhaus.

De horloges lijken mij aardig “oversized”. Ze hebben het proberen op te lossen door er een 5,10, 25, 30, 35 etc. schaaltje op de wijzerplaat te plaatsen.
Ik vind het ontwerp niet echt geslaagd en dus niet echt een alternatief voor de Max Bill-horloges, waarbij de verhoudingen wél kloppen.

Is het een Zwitsers ETA uurwerk of een Chinese kloon?

Mmmmm Ik vind ze net niet minimalistisch genoeg. Dan maar een paar honderd euro doosparen. Ik zou dan echter niet eens een Max Bill nemen maar een Meister.

De wijzers zijn mooier dan de Max Bill’s

In de duurste zit een ETA 2824

Ik vind ze te druk. De laatste zou zonder 't logo nog wel gaan. Zet 't logo dan op de kroon of achterkant.

Mmmmm deze vind ik dan toch wel mooi. Het logo is niet zo aanwezig. Het is een quartz…Verdorie nu ga ik twijfelen.

Nou nee: ik vind het logo en de merk- en typenaam met die vette letters veel te zeer aanwezig. Het is net een reclameklokje van een aannemer of een makelaardij.
Nee, dan graag een Meister (zonder datum).

grootmokum Schreef:

Nou nee: ik vind het logo en de merk- en typenaam
met die vette letters veel te zeer aanwezig. Het
is net een reclameklokje van een aannemer of een
makelaardij.

Ja maar dat is natuurlijk wel even zo een 600 euro meer…Dit is toch wel mooi om te zien of de stijl me bevalt. Ach ik droom wel weer even verder. De Kerstinkopen zullen toch wel een flink gat in mijn budget slaan. :smiley:

Die had ik nog niet gezien, maar heeft idd een mooie rustige wijzerplaat.

Ik deel Dreski’s mening: liever doorsparen voor een Junghans. Toch een stukje mooier hoor.

Zonde van dat logo

Zonde van de overbodige toevoeging “bauhaus”. Ook jammer van de ontbrekende hoofdletter aan het begin van het woord, want het is immers een zelfstanding naamwoord.

dreski Schreef:

grootmokum Schreef:

Nou nee: ik vind het logo en de merk- en
typenaam
met die vette letters veel te zeer aanwezig.
Het
is net een reclameklokje van een aannemer of
een
makelaardij.

Ja maar dat is natuurlijk wel even zo een 600 euro
meer…Dit is toch wel mooi om te zien of de
stijl me bevalt. Ach ik droom wel weer even
verder. De Kerstinkopen zullen toch wel een flink
gat in mijn budget slaan. :smiley:

Ik ben 't met Grootmokkum eens. Ik zou liever doorsparen voor een Junghans.

Tja, het logo had inderdaad wel iets minder gemogen. Maar verder vind ik 't eigenlijk best een nette serie.