justeren positie maand/datum/jaar wijzer op Seiko 7T86 uurwerk

Goedemorgen horloge fanaten!

Enige tijd geleden heb ik een Seiko chronograaf gekocht met een perpertual calender. Betreft een 7T86 uurwerk.

Nu is de dag/maand/jaar wijzer onjuist gepositioneerd. Dat betekent dat bij het instellen van bijvoorbeeld de dag de wijzer begint bij de 2e van de maand en ik hem kan doorstellen naar de 32e. Het zelfde geldt voor de maand (begint bij februari en kan door tot een 13e maand) en ook voor het jaar begint bijL+1 en gaat door als zou L+4 bestaan).

In het kort, de wijzer staat een positie verschoven. In de manual staan dat in een dergelijk geval de " hand position adjustment procedure". moet worden gevolgd. Echter hoe dit te doen staat nergens beschreven.

Heeft iemand informatie over hoe dit bij te stellen? Kan het wel?? Of moet de wijzer gedemonteerd worden en op de juiste positie teruggeplaatst?

De positie wordt aangewezen door het halve maantje:

Wellicht @koekoek ?

Volgens kan het wel, u moet eerst de wijzers goed zetten volgens de gebruiksaanwijzing, en daarna de juiste tijd instellen. Hierbij een Nederlandse gebruiksaanwijzing:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.seiko.nl/Download/IB/01037T86.pdf&ved=2ahUKEwjLs7m5qpzzAhVGhv0HHXUoASEQFnoECAQQAQ&usg=AOvVaw2e8G_XiQY4YxsL3moGeiM1

Ik heb geen idee. Dit kaliber nog niet eerder gehad.

Dank voor je reactie! Deze gebruiksaanwijzing heb ik gebruikt inderdaad. Echter, slechts bij de stopwatchfunctie kan ik wijzer op 0 stellen. Dat heeft geen effect op de positie van de wijzer indien ik de kalenderfunctie gebruik.

In de gebruiksaanwijzing op pag. 9 staat:

• Wanneer een wijzer aangepast moet worden, maak dan eerst de procedure voor het bijstellen van de wijzers af voordat u de tijd gaat instellen. *

Vervolgens komt er geen instructie hoe dit te doen.

Pagina 18 tm 21?

Probeer deze eens:

@koekkoek, P18-21 gaat niet over justeren van de wijzerpositie maar over het instellen van de klok.

@Lion, dank voor repair manual, ik zie ook daar geen manier van justeren anders dan door demontage van een deel v/h uurwerk…

Toch wel. Zie pagina 15.

Pag 15 gaat over instellen dag maand jaar, niet over justeren van de wijzer,

Da´s niet wat ik lees, maar ik kan het niet testen natuurlijk :smiley:

De positie van elke wijzer kan worden aangepast volgens het onderstaande schema,
door op knop A te drukken

Pag 15 gaat over instellen dag maand jaar, niet over justeren van de wijzer,
S
Dus het feit dat de wijzer (halve maantje) doet alsof er een stand L+4 bestaat:

en een 32e van een maand:

En een maand na december…:

Bij twijfel: Seiko Nederland schrijven. Als zij niet met een procedure komen zou je het altijd nog over een service met afstelling kunnen hebben, heb je direct nieuwe pakkingen.

Domme vraag van me maar… aan de ene kant is het een halve maan, aan de andere kant een pijl. Waar moet je nu waarvoor kijken?

2 likes

Oris heeft mij geconditioneerd om naar de halve maan te kijken voor een Zeigerdatum. Maar je hebt een punt. :slight_smile:

1 like

In de datumfunctie is het maantje leidend, in stopwatchfunctie de pijl.

Hoe staan de wijzers in de stopwatch stand? Staan ze dan wel zoals het hoort in de nul stand? Dus de secondewijzer op de 12. Als dat wél klopt moet er inderdaad iets niet goed zitten.

Ik zit nog ff te kijken, maar die hele ring rond de wijzerplaat is gedraaid? De 60 moet boven de 12 zitten?
En de 120 onder de 6, kijk maar ff op Google afbeeldingen.

7 likes

Dat is het!

3 likes

@Martijn: ja, nu zie ik het ook!

Komt die ring los bij het demonteren van het glas en/of de bezel? Glas is onlangs vervangen en de bezel gepolijst… door de juwelier…

1 like

En dat heeft hij fout gedaan… hier een foto van voor dat ik m bracht…

Ik weet wie dit gaat oplossen 🥸

2 likes