Juwelen!

Dag!

Vandaag een bezoek gebracht aan de Hermitage, waar de tentoonstelling ‘Juwelen!’ te bezichtigen is.

Er is een imponerende verzameling kostbaarheden te bekijken, welke heeft toebehoord aan de Russische adel uit de tijd van de tsaren. Naast sieraden en allerhande gebruiksartikelen die met juwelen verfraaid zijn, waren er ook jurken en schilderijen te zien.

Tot mijn verrassing ook een aardig aanbod aan horloges.
Het was voor de adellijke dames not done om een uurwerk bij zich te dragen, die hadden namelijk de tijd aan zichzelf…
(Als ik me niet vergis is ‘onze’ Máxima een van de eersten die openlijk een horloge draagt.)
Om toch stiekem de tijd in de gaten te houden werden er uurwerkjes verstopt in medaillons, armbanden, broches en zelf wandelstokken.
Daarvan zijn er een behoorlijk aantal te zien in de tentoonstelling.

Niet veel fotootjes geschoten (ik ben immers geen Japanner), maar dit voorbeeld zal ik jullie niet onthouden.

Kortom, ik vond het de moeite waard. Zeker met dit kutweer…

En in het centrum van Amsterdam maar één scooter aangereden, dus ook dat viel alleszins mee. :face_with_hand_over_mouth:

Doei!

13 likes

Ik heb em effe off topic gezet, want dit is natuurlijk nauwelijks “Algemene Horlogepraat”.

Indien niet gewenst, dan zet ik hem weer terug

Altijd voorzichtig mee zijn :grin:

…maar, zonder gein, dit soort tentoonstellingen zijn altijd leuk om te bezoeken. Ben ik helemaal met je eens.

1 like

Het was me juist te doen om de horloges die in de tentoonstelling te zien zijn…

2 likes

Maak ik, als taalnazi, daar werkelijk zo’n stomme fout?
Ik schaam me diep, en pas het direct aan!

1 like

Ohhhh :roll_eyes:, ik vind er weinig horloge-achtigs aan, maar goed…

1 like

Interessant om te zien. Maar dit zijn meer kunstwerkjes dan uurwerkjes. Bedankt voor het delen.

1 like