Nounou, je betaalt er toch voor? En goed ook. Ik liet in Arnhem mijn bandje op maat maken. 15 euro.
Toch eens bij andere juweliers gevraagd. Ook 15 euro en eentje vroeg “maar” 12,50.
Bij toeval bij een juwelier in het dorpje Bemmel beland en die vroeg maar 7,50. Online gekocht ja, het was een Dan Henry. Nou en?
Het is net als banden plakken: de fietsenmaker heeft daar geen zin in dus vraagt een dikke prijs. Zelfde doen ze met bandjes op maat maken.
Maar 1 krasje op een Omega & een doorsnee HF’er wil een vergoeding van 300 euro… Sorry, alleen bij een fatsoenlijke juwelier & dan inderdaad gewoon betaald.
15 euro is te overzien als de hele band op maat wordt gemaakt. Ik ken een erkende juwelier en AD van Omega die gewoon 15 euro per schakel vraagt. Vriend van mij was zo 45 euro kwijt voor 3 schakeltjes van zijn nieuwe Speedy.
Ah, maar ik heb het niet over een Omega maar over een Dan Henry van, wat is het, 220 euro. Ik hoef dus niet naar een AD en voor 7,50 maakten ze mijn horloge (en later ook een Orient) perfect op maat.
Waarschijnlijk vinden ze het de moeite niet waare om voor een tientje o.i.d. banden op maat te gaan maken en doen ze dat alleen met horloges die daar gekocht zijn. Of alleen met merken die ze daar verkopen.
Als je je eigen band niet op maat kan maken vraag je erom om bestolen te worden.
Idem met je band laten plakken bij de fietsenmaker en ruitenwissers en vloeistoffen aanvullen bij de autodealer
Keurig van de juwelier dat ze je voor dit soort misdrijven behouden
Het kan ook zijn omdat verkopers vaak slecht voorzien worden van de juiste informatie.
Ik heb het ook wel eens meegemaakt. Nadat navraag was gedaan bleek dat er werd bedoeld dat het horloge niet opengemaakt mocht worden. Het was toevallig ook een Omega. Band werd daarna keurig netjes op maat gemaakt zonder krasjes of verdere toestanden.
Het zou toch fijn zijn als mensen niet altijd aannames zouden maken om daarop meteen te oordelen. Als ik jou was zou ik me eerst op de hoogte laten brengen van de omstandigheden waaron ik dit nu ecen laat doen i.p.v zelf te doen. Maar toch bedankt voor je bijdrage.
Ja, daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.
Het is geen raketwetenschap en daarbij is het (vind ik) leuk om dit zelf te doen.
Bang om krassen te maken wellicht?
Wat een kortzichtige klets. Ik ben kundig genoeg met auto’s om eigenhandig een motor- of versnellingsbakrevisie uit te voeren of een elektronische diagnose te stellen, maar ik kies er bewust voor om m’n garage de vloeistoffen en de ruitenwissers te laten vervangen. Oké, ruitensproeiervloeistof vul ik zelf bij.
Het brengt me een stuk gemak, en het is goedkoper dan zelf doen. In dat uur dat ik bezig ben om de olie weer heet genoeg te rijden, op m’n rug lig om de plug uit het carter te draaien en lig te vechten met een oliefilter in een motorruimte waar nauwelijks plek over is verdien ik genoeg om 3 uur werk in te kopen bij de monteur. Hij/zij hoeft in die tijd niet te liggen, want bij de garage hebben ze bruggen, en gereedschapskarren vol Stahlwille spul waar mijn drie kistjes niet tegenop kunnen.
Dat deze juwelier @P_horlogee niet wil helpen zonder dat goed te onderbouwen vind ik overigens alles behalve slim. In mijn eigen werk boks ik met een ukkie-onderneming op tegen veel grotere partijen, die veel meer slagkracht hebben om snel in te springen op de elkaar steeds sneller opvolgende nieuwe ontwikkelingen. Sommige van die partijen hebben zelfs zoveel geld en capaciteit dat ze op meerdere paarden kunnen wedden binnen de branche.
Dit soort bedrijven hebben een groot klantenbestand, en bij een aanzienlijk aantal van die klanten laten ze toch hier en daar wel steken laten vallen. Door die klanten goed te laten betalen voor topservice verzamel ik een stabiele groep “fans” om me heen waarmee ik organisch kan groeien. Grappig genoeg kom ik redelijk veel bij groothandels, webshops en retailers over de vloer.
Je kan tegenwoordig alles op internet kopen, en een DC vol Oostblokkers en PostNL busjes kost écht minder dan een pand op een A-locatie met representatieve fraai geklede gastheren en -vrouwen. Als je als retailer geen maatwerk meer kan bieden heb je bij voorbaat al verloren.