Ha HF’ers, sorry dat ik jullie stoor op de zondagavond terwijl jullie allen de Moonswatch topics proberen bij te houden
Maar vandaag toch iets “naars” ontdekt. Het begon eigenlijk heel leuk en gezellig, deze ontdekking…
Ik was namelijk vanmiddag even met @RobinH voor het ADO Den Haag stadion, mijn BiCo zou namelijk weleens in zijn horlogebox terecht kunnen komen!
Gezellig bijpraten (Moonswatch natuurlijk) Maar ook een bijzondere ontdekking. Bij het controleren van de set geeft Robin aan dat er een garantiekaart van juwelier Miquel zit bij het horloge en geen Oris garantiekaart. Ik wist niet dat daar een verschil in zat eerlijk gezegd, maar Robin gaf aan dat hij eerder door @OrisBoutiqueAmsterdam was geïnformeerd dat de horloges vanuit Miquel géén merkgarantie hebben (grijze circuit met standaard 20% korting zou de reden zijn begreep ik)…
Dat is natuurlijk niet lekker om te horen, dus direct naast Robin gebeld naar Harry @OrisBoutiqueAmsterdam en het verhaal klopte gewoon: deze horloges worden dan ook niet door Oris Nederland opgepakt bij garantie gevallen…
Oei, dat is wel een domper zeg! Maar in het kader van transparantie en wijsheid dacht ik: daar wijd ik vanavond een topic aan!
Overigens is Miquel echt geen louche juwelier en is het een gerenommeerde naam in Duitsland. Ze geven zelf dan ook 5 jaar garantie op het horloge. Maar toch, ergens blijft het raar, toch?
Klopt. Je koopt Miguel z’n Schmuck en Uhren zonder fabrieksgarantie. Als er wat mee is, kan je daar terrecht.
Lees wel even de voorwaarden, want ik meen te herinneren dat het alleen voor de orginele koper geldt.
Miquel geeft 2 jaar garantie op nieuwe en gebruikte horloges. Dit schrijft de Duitse wetgeving ook voor.
Die 5 jaar ‘Sicherheit’ houdt iets anders in.
Gedurende 5 jaar na aankoop kun je bij hun gratis een WD-test en een Gang-test laten uitvoeren.
Komen daar echter onregelmatigheden uit wordt er met de klant (jij) besproken hoe verder te handelen. Dit houdt niets anders in dan dat je een offerte krijgt voor de eventuele reparatie bij Miquel.
Hier heb je inderdaad een punt. De Duitse wetgeving schrijft inmiddels ook voor dat een gebruikt artikel voor de consument garantie moet hebben. Dit geldt echter alleen voor verkopen van goederen door bedrijven aan consumenten. B2B is hiervan deels uitgesloten. Handel tussen 2 consumenten (privé dus) is hiervan ook uitgesloten. Echter is dit ook weer een zaak van interpretatie. Een particulier die in Duitsland op Ebay 30 horloges aanbiedt wordt door de rechter vaak als handelaar gezien.