Afgelopen zondag op de terugweg van Rikketik kreeg ik een ingeving. Althans een dejavu. De Expo in Houten is bekend terrein voor mij qua beurzen. Een oude liefhebberij bracht me daar meermaals per jaar over een periode van ongeveer 10 jaar. Met die hobby merkte is op een gegeven moment dat ik mezelf wilde beperken. Niet een te brede interesse. Hierdoor ging ik de beurzen anders benaderen dan in het begin. Vanuit het midden van het gangpad scannen wat het aanbod ongeveer is en dan bepalen of er mogelijk iets op de tafel licht wat mijn interesse heeft.
Dit automatisme deed ik zondag ook gelijk weer. Gereedschap, bandjes en wat leek op “grabbeltonnen” trok mijn aandacht. De vitrines met blinkende horloges of de grote klokken weer niet. Ik gedij dus bij een kader binnen de hobby.
Ik had wel een kader gesteld voor mezelf qua horloges. Wat me aansprak, onder de 15 euro per horloge en het moest duidelijk zijn dat een poetsbeurt en service nodig zijn.
Daar was redelijk wat in de vinden, maar ja ik zit niet te wachten op een collectie van tig plus horloges en mijn vrouw al helemaal niet.
Dus hoe dan mijn collectie opbouwen? De eerste horloges die mij gelukt zijn te herstellen waren oude Russen en die blijven mij aantrekken. Dus nu het idee om van ZiM, Slava, Vostok, Poljot de verschillende type uurwerken te verzamelen. Liefst uit de Sovjet tijd. En als ik dan weer eens een lotje heb aangeschaft en daar zit eenzelfde uurwerk in, maar met een mooiere plaat en/of kast dan hou ik die en kan de vorige weer de deur uit. Al verwachting ik niet zo snel een 3133 in huis te hebben.
Bijkomend voordeel wat ik denk te hebben bij dit idee is dat het werken met dit kaliber uurwerk het aanschaffen van specifiek en vaak prijzig gereedschap niet zo snel gerechtvaardigd kan worden.
Leuke lotjes met diverse horloges kopen zal ik blijven doen. Geeft een heerlijke loterij beleving en nog meer als je 1 of 2 horloges in het lot al hebt gespot wat extra je aandacht trok. Maar als die dan opgeknapt zijn kunnen ze ook voor een klein prijsje de deur uit of cadeau voor bekenden. Tenminste als vrouwlief en/of ik ze niet regelmatig willen dragen.
En wie weet ooit een nieuwe uurwerk merk collectie als de oude Russen compleet zijn.
Zijn er anderen die op deze manier invulling proberen te geven aan de hobby?
Bram