Kader bepalen voor de hobby

Afgelopen zondag op de terugweg van Rikketik kreeg ik een ingeving. Althans een dejavu. De Expo in Houten is bekend terrein voor mij qua beurzen. Een oude liefhebberij bracht me daar meermaals per jaar over een periode van ongeveer 10 jaar. Met die hobby merkte is op een gegeven moment dat ik mezelf wilde beperken. Niet een te brede interesse. Hierdoor ging ik de beurzen anders benaderen dan in het begin. Vanuit het midden van het gangpad scannen wat het aanbod ongeveer is en dan bepalen of er mogelijk iets op de tafel licht wat mijn interesse heeft.

Dit automatisme deed ik zondag ook gelijk weer. Gereedschap, bandjes en wat leek op “grabbeltonnen” trok mijn aandacht. De vitrines met blinkende horloges of de grote klokken weer niet. Ik gedij dus bij een kader binnen de hobby.

Ik had wel een kader gesteld voor mezelf qua horloges. Wat me aansprak, onder de 15 euro per horloge en het moest duidelijk zijn dat een poetsbeurt en service nodig zijn.
Daar was redelijk wat in de vinden, maar ja ik zit niet te wachten op een collectie van tig plus horloges en mijn vrouw al helemaal niet.

Dus hoe dan mijn collectie opbouwen? De eerste horloges die mij gelukt zijn te herstellen waren oude Russen en die blijven mij aantrekken. Dus nu het idee om van ZiM, Slava, Vostok, Poljot de verschillende type uurwerken te verzamelen. Liefst uit de Sovjet tijd. En als ik dan weer eens een lotje heb aangeschaft en daar zit eenzelfde uurwerk in, maar met een mooiere plaat en/of kast dan hou ik die en kan de vorige weer de deur uit. Al verwachting ik niet zo snel een 3133 in huis te hebben.

Bijkomend voordeel wat ik denk te hebben bij dit idee is dat het werken met dit kaliber uurwerk het aanschaffen van specifiek en vaak prijzig gereedschap niet zo snel gerechtvaardigd kan worden. :innocent:

Leuke lotjes met diverse horloges kopen zal ik blijven doen. Geeft een heerlijke loterij beleving en nog meer als je 1 of 2 horloges in het lot al hebt gespot wat extra je aandacht trok. Maar als die dan opgeknapt zijn kunnen ze ook voor een klein prijsje de deur uit of cadeau voor bekenden. Tenminste als vrouwlief en/of ik ze niet regelmatig willen dragen.

En wie weet ooit een nieuwe uurwerk merk collectie als de oude Russen compleet zijn.

Zijn er anderen die op deze manier invulling proberen te geven aan de hobby?

Bram

6 likes

Hoi Bram,

De Rikketik heb ik nog niet bezocht en kan daar niet over meepraten. Je speurtocht voor lotjes of “wrakjes” voor een gezellige prijs herken ik ook wel.
Nadat mijn vader zo’n 7 jaar geleden overleed en ik de zolder opruimde kwam ik een aardig aantal vintage horloges tegen. Dat zijn ook de topics van mij in het begin. Er zaten echt mooie bij en hoofdzakelijk Pontiac. Ook een tweetal Omega’s waarvan ik er eentje heb gehouden, maar die is al,anderhalf jaar bij iemand die geen contact meer met me opneemt… en een mooie Telda chrono, die vakkundig is opgeknapt door een medeforumlid. Zoek maar eens op Telda.

Toen was de interesse daar en met sloophorloges ben ik begonnen. Ik had me voorgenomen om in Schoonhoven te beginnen aan de cursus horloge 1, maar inmiddels heb ik mezelf heel wat geleerd. Ik kan zeker niet alles, maar een service aan een automaat of handwinder gaat wel goed, langzaam maar zeker… chrono’s laat ik nog even.
Het forum, YouTube en heel veel oefenen doet wonderen. Simpel begonnen met glaasjes, daarna kronen en nu meer. Ik heb nu een klein atelier met gereedschap om onderhoud uit te voeren, onderdelen zoek ik op eBay en andere kanalen. Koop horloges op marktplaats of elders en verkoop er ook weer om de boel leuk te houden.

Met groet,
Serge

2 likes

Zeker als sleutelaar is het handig om kaders te stellen, dat heb ik aan den lijve ondervonden.

Ik ben ooit begonnen met het verzamelen van vintage horloges, met name Pontiacs. Ooit eens een gekregen, informatie over gezicht, op het forum terecht gekomen en daarna een rits van die horloges gekocht. Eenvoudige vintage horloges, die over het algemeen leuk geprijsd waren. Het nadeel was natuurlijk dat deze jaren geen horlogemaker hadden gezien en ik een zeperd koch. Doordat ik al snel een aardige verzameling nutteloze niet lopende horloges had verzameld, ben ik aan het sleutelen geslagen. Toen ik enigszins bedreven raakte in het servicen en repareren van eenvoudige handwinders, was het hek van de dam.

Ik liet geen kans onbenut om het internet af te speuren, op zoek naar goedkope pareltjes met een klein gebrek. De verzameling projectjes groeide en groeide. Heel soms verkocht ik wat, maar het merendeel bleef wel hangen. Helaas lag de snelheid van aankoop hoger dan die van het herstellen.

Die periode heb ik nu wel gehad. Ik heb nog een rits projectjes liggen en af en toe neem ik er eens een onder handen. Zo’n simpel uurwerkje is een dankbaar klusobjectje voor tussendoor.

Ik koop nog zeer regelmatig projectjes, maar wel meer gericht. Ik ben begonnen met simpele handwinders, daarna met datum, datum en dag, automaat en vervolgens een keer een chrono, een 3133. Steeds een stapje moeilijker. Ik vind het geweldig om te werken aan een verscheidenheid aan uurwerken, om mezelf steeds weer uit te dagen en kan daar echt van genieten. Geweldig om te zien hoe de verschillende merken bepaalde issues hebben opgelost of hun uurwerk hebben ontworpen. En hoe fijn het is om te werken aan een mooi caliber, in vergelijk met bv een penanker. Niet ten nadele van het penanker uurwerk hoor, daar beleef ik (heel soms) ook plezier aan.

Zo heb ik de afgelopen weken een 2-tal Seikomatics en een Seiko Lord-Matic gekocht. Ik heb wel eerder Seiko uurwerken onder handen gehad, maar deze nog niet. Allereerst vind ik het pracht horloges, een mooie aanwinst voor de verzameling, maar ik ben vooral nieuwsgierig naar hoe die vintage Seiko uurwerkjes er uit zien.

Ik wil toch nog even terugkomen op het stellen van kaders. Ik heb eens de volgende tip gekregen van een horlogemaker:
Je kan beter je (sleutel)tijd steken in een uurwerkje van een mooi merk, dan in een simpel gevalletje.

Ik voelde me eerst een beetje op mijn &^% getrapt, toendertijd met mijn aanzienlijke verzameling kansloosjes, maar inmiddels snap ik wat hij bedoelde. Ik heb horloges gekocht, waarvan ik dacht dat ik die voor een prikkie had opgeduikeld. Maar na de aanschaf van een nieuw glaasje, opwindveer en uren sleutelen, was de marktwaarde soms lager dan de totale kosten. Dat gebeurt je dus niet zo snel met een horloge van een mooi merk.

Ik verkoop zeer zelden horloges, dus het gaat mij zeker niet om verdiensten. Maar ik hou dit wel in mijn achterhoofd, als ik op het punt sta om een bod te doen of een horloge ga aanschaffen. Maar beleef je lol aan het klussen aan obscure uurwerkjes, dan lekker blijven doen. Er zijn zat goedkope horloges die het verzamelen en opknappen meer dan waard zijn.

Sterkte met deze bijzondere hobby.

Als er een keer eentje voor een leuke prijs langs komt, gewoon doen en aan beginnen. Er zijn zat handleidingen en YT filmpjes mbt de service van zo;n uurwerk. Alles vastleggen en weer netjes in elkaar. Beetje spannend de eerste keer, maar zeer bevredigend.

7 likes

Op de omega na een mooi verhaal. Ik ben ook aanstaande om de hobby uit de tuinkamer te verhuizen naar een plek waar niet een 4 en 2 jarige verven kleien en spelen.

Wil mezelf alleen wel echt limiteren. Ik ken mezelf. Dan verzamel je allemaal “buitenkansjes” qua gereedschap en verwacht je het ooit te kunnen gebruiken.

Bram

1 like

Ik herken het sneller aankopen dan opknappen. En de obscure uurwerken heb ik best lol van. Zelfs als, zoals vanavond, op het laatste moment de balans as het begeeft van een EB 1443.
Ben al wel strenger aan het worden qua onderdelen kopen voor de obscure uurwerken. Niet gelukt is bij de wrakken met een briefje welk uurwerk.
Want mijn factor tijd is de hobby, maar zodra je investeert in onderdelen voor een uurwerk moet daar wel een goede waarde afweging vooraf gaan.

2 likes

En… zo af en toe wordt er een clinic georganiseerd. Die staat ook nog op mijn Bucket list.
@lassale : zijn er nog plannen?

Als je Pontiacs over hebt waar je niets mee doet, ik heb altijd interesse, ook projecten…

Groet,
Serge

1 like

Héé, toevallig! Ik heb ook 2 dagen geleden gevraagd naar een clinic EN de afgelopen dagen 2 Pontiacs gekocht met vooral oefenen in het achterhoofd…

1 like