Kado dilemma

Ik ken iemand die onlangs een nieuw huis heeft en over een poosje een housewarmingfeestje gaat geven.

Nu zagen we een poosje geleden die mooie Meistersinger wandklok. Een erg sereen tijdsinstrument en erg apart door die enkele wijzer. Hij vond dat een hele leuke klok en het leek hem wel een leuk housewarmingkado. Hij weet dat ik horloges en tikkende dingen leuk vind (geen bommen ;)), en die Meistersinger klok lijkt mij ook leuk om te geven.
Het probleem is nu dat ik weet dat 't in zijn cultuur/gebruiken het ongepast is om iemand een klok te geven. Straks kijken z’n ouders me met een schreef oog aan. Terwijl hij er niet bijgelovig over is om 't te willen krijgen. Twijfel nog steeds of ik toch maar een broodrooster ga… Wat zouden jullie doen?

Hebben jullie ook aparte gebruiken?

Als je vriend het leuk vind… LB

Wel, ik dacht er onmiddellijk aan toen ik je verhaal begon te lezen. Ik weet dat dit bv. in China not done is - misschien in andere Oosterse landen ook. Ik dacht dat een klok geven onheil zou brengen of zo iets… Je zou dus best de mensen hun cultuur respecteren imho. Maar kan je met geen “omweggetje” werken, door ze bv. een cadeaubon te geven ?
Probleem is natuurlijk dat je zo’n MS niet bij AH of in de Aldi gaat vinden… En een cadeaubon voor een horlogewinkel is misschien eveneens verkeerd… Tenzij ze er ook juwelen verkopen :smiley: Dan geef je een bon om een juweel te kopen, en zij kopen er die MS klok voor, dat eigenlijk OOK weer een juweel is. Snappie ? :wink:

Kun je het cadeau niet geven voor of na de housewarmingparty - en dan laat je die vriend/kennis als mensen er om vragen iets aanwijzen dat hij zelf heeft gekocht. Je hebt dan niet de kans dat je zijn familie voor het hoofd stoot en - het belangrijkste - jij hebt 'm een cadeau gegeven dat hij leuk vond om te krijgen.

Bedankt voor de tips allemaal, ik kan er gelukkig nog vele nachtjes over slapen… housewarming laat voorlopig nog op zich wachten. Heb met em een paar weekenden al het behang eraf gehaald. Maar de muren moeten nog gestuukt en geverfd worden. Als het budget toereikend is nog houten/parket vloer erin. Bijpassende meubilair moet ie nog kopen. Voor ie er goed en wel in zit, zitten we alweer in het nieuwe jaar :wink:

@marc-b1: (tu) yep, Chinees. Het geven (of beter: brengen) van een klok, klinkt hetzelfde als het (weg)brengen van een overledene. Dus op de vraag wat je van iemand hebt gekregen, luidt in dit geval het antwoord “hij heeft me naar m’n begravenis gebracht”. Of ies vrijer vertaald ‘dood en verderf’.
Tja, dan klinkt klok als kado weer niet zo lekker. Nuchtere mensen hebben hier poep aan. Maar andere vinden het disrespectvol als je hier geen rekening mee houdt.

@traveller69, is ook een optie, maar dan zou ie elke keer er over moeten liegen als er naar gevraagd wordt. En aangezien andere vrienden ook weten dat we die klok samen hadden gespot, maakt 't er niet makkelijk op.

Hm… waar verkopen ze een goeie tosti-apparaat :wink:

Maak een leuk dealtje met die verkoper (winkel) van de klok. Stel die klok kost €379,98…
Laat de winkelier een waardebon maken tvw exact €379,98 en geef die waardebon als cadeau.
Zo heb je in feite geen klok gegeven (niet direct) maar een waardebon en kan je vriend toch gerust genieten van die mooie klok in huis.

Jazz Schreef:

Maak een leuk dealtje met die verkoper (winkel)
van de klok. Stel die klok kost €379,98…
Laat de winkelier een waardebon maken tvw exact
€379,98 en geef die waardebon als cadeau.
Zo heb je in feite geen klok gegeven (niet direct)
maar een waardebon en kan je vriend toch gerust
genieten van die mooie klok in huis.

Hoe simpel kan het zijn… goed bedacht!

Jazz Schreef:

Maak een leuk dealtje met die verkoper (winkel)
van de klok. Stel die klok kost €379,98…
Laat de winkelier een waardebon maken tvw exact
€379,98 en geef die waardebon als cadeau.
Zo heb je in feite geen klok gegeven (niet direct)
maar een waardebon en kan je vriend toch gerust
genieten van die mooie klok in huis.

Thx! Kun je ook m’n belastingaangifte doen :wink: