Kalender handmatig aanpassen gaat niet (Seiko LM)

Dag iedereen, sinds kort heb ik een probleem met mijn Seiko Lord Matic (5606-8130). De tijd loopt mooi en accuraat en ook de kalender verandert iedere dag mooi op tijd. Maar ik kan de kalender niet meer handmatig veranderen. Iemand een idee hoe dit probleem te verhelpen? (Het zou een typisch probleem van LM zijn?)
Groetjes

1 like

Wat je beschrijft is een typisch probleem van het 5606 uurwerk.
Er is een kunststof tandwieltje kapot dat de datum moet schakelen, dit zit aan de voorzijde van het uurwerk.
Er is geen vervanging voor, zelf heb ik een tandwieltje aangepast en passend gemaakt, is wel ff werk, maar functioneel en daar gaat het om.

5 likes

Betekent dit dat je de datum wel kunt goedzetten door de tijd voldoende door te draaien?
Kan ff werk zijn als je van 1 naar 31 moet.

2 likes

Ja en je kunt ook terug draaien naar 21:00 u en dan weer naar volgende datum , je moet wel ff opletten dat je de dag zo ook op het juiste moment goed zet.

1 like

Ja, maar dan wacht je nog een dag… :wink:

Ik heb nu een tandwieltje gevonden dat hopelijk eenvoudiger is aan te passen.
Het vervangen is een kwestie van de wijzerplaat, dag en datum ring eraf en dan kun je er al bijna bij.

1 like

Ik ben heel benieuwd wel tandwieltje je gebruikt om aan te passen. Ik heb 2 LM’s en een daarvan heeft hetzelfde euvel. Is natuurlijk de moeite waard om het een keer te proberen.

Als je googled dan kom je aardige oplossingen tegen, maar vaak is dat het betere meet- en vijlwerk.

1 like

Er zijn nog metalen tandwieltjes te vinden (al zijn die tegenwoordig alleen sporadisch te vinden…), die gaan niet kapot.

1 like

Tandwieltje van metaal is meestal maar een tijdelijke fix. De as van het geheel kan hierdoor sneller stuk.
Het beste is zoeken naar een compleet onderdeel. Ik heb eentje NOS via Buyee in Japan gevonden.
Super ervaring en snel hier. Dit is wat je nodig hebt.

Seiko swing lever 981560

image

Heb even snel gekeken en er zijn er nog een paar op Buyee.
Via Ebay moet je ook ea kunnen vinden.

Succes!

2 likes

Eentje besteld bij een vriend uit Japan, dat gaat een uitdaging worden, heb zoiets nog nooit hersteld.

Dank iedereen!

1 like

Succes! Anders kan ik je @Tokes aanraden. Hij heeft mijn Seiko LM ook gefixt.