Kaliber bepalen: hoe?

Ik wilde eindelijk wel eens mee kunnen doen met benoemen welk kaliber mijn vintage horloges aandrijft. Ik opende mijn horloges bij voorkeur niet onnodig. Het staat me nog altijd bij dat mijn oma ooit zei dat elke keer dat je een horloge openmaakt, je dat geld kost. Ik denk nu echter dat ik dit voorzichtig en schoon genoeg kan doen. Voorheen gebruikte ik er een schilmesje voor, maar op de Rikketik kocht ik gisteren een specifieke Victorinox kastopener. Ik gebruikte het horloge dat nog op mijn bureau lag na het plaatsen van een foto in het fancy lugs-topic, als proefkonijn.


Alleen kon ik met geen mogelijkheid lezen wat er onder de balans stond, wat ik ook met vergrotende lenzen, inclusief een horlogemakers-oogloep van 3,5x en allerlei lampen probeerde. Als ik eens wat beter in beeld kreeg kon ik het nog niet goed zien door de heen en weer gaande balans. Hoe doen jullie dat?

Herkent iemand trouwens dit kaliber?

3 likes

Dat hangt af van de schietklus.

2 likes

Op rannft.org uitgebreid zoeken
En dan alle resultaten doorscrollen :angry:

Hoe bepaal je een kaliber? Wat mij betreft op dezelfde wijze als het koppelen van het gezicht van een mens aan diens naam. Je hebt het een of meerdere malen gezien en dan weet je hoe je het moet noemen. Vaak vind ik horloges makkelijker dan gezichten :expressionless: Lorsa 238a, in dit geval

3 likes

Meestal staat het ergens onder de balans, in jouw geval in het groen omcirkelde stukje:

Ranfft is, samen met de oprichter, helaas ter ziele.

De link die @Maurits heeft geplaatst is stuk (typefout).
Hier moet je zijn:

Er is sprake van een soort van ‘doorstart’ …

This is not a mirror or “copy” of the original site. This collaborative project aims to provide more information and details than the original site. Users can submit new calibers or suggest changes, which will be validated and accepted by site moderators.

As the original site no longer exists, we are temporarily using some of the images and some of the fields so that users can still access the data until it is decided whether it will be released or lost. However, everything is being rewritten to make it a completely new and different database. For this we are using the technical manuals and catalogues of Flume, Ronda, etc.

(Bron: ranfft.org)

1 like

Dit is een taak waar AI ook erg goed in zou kunnen zijn, lijkt mij. (als hij een database als Ranfft zou mogen gebruiken)

Ik begrijp dat ervaren horlogekenners de kalibers op een gegeven moment herkennen en dat kalibers op uiterlijk op te zoeken waren of zijn bij Ranfft, maar hier gaat het mij om:

Ik heb het al vaker geprobeerd, ik zie dan dát er iets onder de balans staat, maar hoe ik dan ook mijn best doe met vergrotende lenzen en lampen, het lukt me nooit om te lezen wat er dan onder de balans staat. Hoe doen jullie dat?

1 like

Op basis van de schokprotectie zou ik denken iets van Franse makelij.
Lorsa of zo

Soms is het inderdaad moeilijk om te bepalen…je moet wat langs verschillende kanten onder de balans kijken… soms gaat het vanzelf :innocent:

1 like

Is niet altijd goed te zien met de balans er nog in.
Goed turen onder verschillende hoeken wil helpen, en als ik de fabrikant en slechts een deel van het nummer kan lezen dan gebruik ik dat om op internet het passende nummer te vinden.

Zoals gezegd soms moet er deels gedemonteerd worden omdat het nummer aan de wijzerplaatzijde staat (sommige FHF’s bijvoorbeeld), of de balans zit in de weg.

2 likes

Inderdaad
Maar met .org is er een nieuwe site van iemand die de gegevens proletarisch hergebruikt

https://ranfft.org/caliber/index

Een Stereomicroscoop kopen. Echt mijn beste investering qua horlogereedschap :sunglasses:

1 like

Met mijn mobiel. Op foto maken zetten en dan inzoomen. Ook handig voor mensen die al aan een leesbril toezijn (en deze vergeten hebben). :face_with_hand_over_mouth:

4 likes

Wil je ons iets vertellen, @Jenneke? Een bril is geen schande, hoor…

Maar even serieus, dat doe ik ook en werkt inderdaad goed.

1 like

Been there… Wat verschrikkelijk was dat. Laten verhelpen (lensvervanging) en wat geweldig is dat! Kan ik iedereen aanraden.

Maar on topic, wilde eigenlijk checken of de TS weet dat het (juiste?) caliber al is genoemd door @chi_kwadraat

1 like

Dat heb ik gezien. Ik vind het leuk te weten dat het dit is, maar dat was slechts een voorbeeld en de aanleiding om de vraag te stellen.

Met name @Jenneke bedankt voor haar antwoord. Daar ga ik mee aan de slag (met andere horloges), al heb ik volgens mij geen geweldige camera in mijn telefoon (Samsung A52s), althans, mijn wristshots zijn ook vaak niet geweldig…

2 likes

Haha, nee zeker geen schande. We ontkomen er op een gegeven moment niet aan. Hier nog geen leesbril nodig, wel zonnebril vandaag :sunglasses:

1 like

Goed gecounterd. :grin:

1 like