Kaliber dameshorloge

Misschien een beetje zoals in de vroege filmindustrie. Het waren de vrouwen die het meeste, fijnere, productiewerk deden. Zoals het inkleuren van de films.

Gevonden :
https://www.youtube.com/watch?v=myG50McP3nM
https://www.youtube.com/watch?v=myG50McP3nM

2 likes

er wordt beweerd dat vrouwen een beter ontwikkelde fijne motoriek hebben… er zijn meer bedrijfstakken waar fijn werk wordt gedaan, waar je hoofdzakelijk vrouwen ziet…

Toch he?.. ik vind het wel gaaf om te werken aan dergelijke uurwerkjes… ik heb een aantal France Ebauches FE 68 kalibertjes liggen hier… één ervan gaat in een zilveren dameshorloge dat ik ga restaureren voor mijn moeder…

't uurwerkje?..

inderdaad…

dit was het eerste uurwerkje wat ik ooit repareerde… 'k werd voor gek verklaard… dat ik met zo’n klein uurwerkje begon… en niet met een “hockeypuck” als een Unitas 6498-1 ( 36.6 mm… da’s een “Wekker!”…)

in een “gangbaar” vintage heren horloge van rond de 35-38 mm vind je vaak een uurwerk van 25.6 mm, die Unitas is een volle 11 mm groter…
dat hele kleine … dat is wel iets wat ik prachtig vind… een veerton niet groter dan een knoopcel van een quartz horloge, een uurwerk dat in zijn geheel op mijn duimnagel past… maar wel 21600 tikjes per uur loopt… met een balansje dat maar iets van 8 mm meet… , een ankertje dat je kwijt kan raken als je gaapt… :)… om over de Incablocs nog maar te zwijgen… Superklein allemaal…'t kost me al de nodige moeite om een Tube te maken voor een opwindstift ( buisje van 2.5 mm , met een dunner stuk van 2 mm, en een gat van 1.6 door en door… dus maar 0.4 mm wanddikte… 0.4 mm da’s 13 vloeitjes dik!.. meer niet…

3 likes

Dat gepriegel, ik vind het wel wat hebben. Die kleine uurwerkjes zien er ook elegant uit.

Zo klein heb ik ze nog niet voor me gehad, wel grappige uurwerkjes. Toevallig was mijn eerste uurwerkje wel een FE maar dan een FE 140-C. Stuk groter dan deze kleine calibers, maar toch een heel stuk kleiner dan een zakhorloge. Ook ik werd voor gek verklaard dus wat dat betreft veroordelen mensen nogal snel denk ik.
Verreweg de meest voorkomende maat voor vintage herenhorloges is 10.5 lijns oftewel 23.7 mm. Ik denk dat de meest voorkomende diameter zo’n 34 mm is voor een vintage herenklokje.

Dat is een beetje deze maat aan de pols :smile:

Heel erg mini inderdaad!

Ja… en daarmee kun je heel elegante sierraden maken, die ook nog eens de tijd aangeven… (overigens… het gemiddelde moderne Quartz uurwerkje is niets groter… )

1 like