Kaliber dameshorloge

Een echte lekenvraag: hebben vintage dameshorloges vaak hetzelfde soort kaliber als hun mannelijke equivalenten? En zo ja:is dit dan niet veel moeilijker (in) te bouwen, want kleiner van formaat?

Dag Ellen,

Elk uurwerk heeft zijn eigen caliber.
Kijk maar eens op: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk: daar staan in alfabetische volgorde alle bij hem bekende uurwerken. Zoveel te lager het cijfer (ā€™ā€™ā€™ = ligne) erachter zoveel te kleiner het uurwerk.
Als je op een naam klikt krijg je enkele bijzonderheden over het uurwerk.
Nee, het is nauwelijks moeilijker om met kleinere uurwerken te werken.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

In de basis zijn bijna alle dameshorloges qua structuur gelijk aan herenmodellen. Bij vintage dameshorloges worden wel vaker andere uurwerkvormen gebruikt bijvoorbeeld ellips vormig of baguette maar in de regel zijn ze qua techniek gelijk alleen kleiner. Toch zijn er ook uitzonderingen, het allerkleinste uurwerk ooit is de Jaeger LeCoultre Duoplan caliber 101 van 14 x 4.8 x 3.4mm speciaal ontworpen voor gebruik in juwelen. Dit is een uurwerk dat extreem compact is gebouwd in een lineaire layout.

Koningin Elisabeth II droeg een diamanten armband met een JLC Duoplan bij haar kroning. Om je even een idee te geven van de klantenkring. Overigens is dit uurwerk ontworpen in 1929 en dus sinds die tijd al de recordhouder.

2 likes

Nou,ā€¦zoā€™n uurwerkje van een dameshorloge kan ik nauwelijks vasthouden, zo klein is het.

links dames, midden heren en rechts zakhorloge.
Er bestaan natuurlijk ook volop dames zakhorloges, het uurwerkje daarvan is ongeveer even groot als de heren polshorloges.

2 likes

Dank voor de link! Leuk om doorheen te struinen. Hoe kleiner, hoe fijner gaat dus niet helemaal op.

Wat ik trouwens wel lastig vind bij een dameshorloge is het terugplaatsen van de veer in de veerton, daar heb ik gewoon te dikke vingers voorā€¦

Bedankt voor je uitleg. Heb nog nooit zoiets gezien. Indrukwekkend en mooie historie natuurlijk. Worden er nog wel eens horloges ā€˜custom madeā€™, of is een limited edition van enkele stuks zo ongeveer het exclusiefste dat je kunt krijgen?

Als ik het zo zie, lijkt het me toch ingewikkelder om te maken, qua werken op de millimeter.

Spiral bewerken en balans as is nog ergerā€¦
Ik heb een Breitling en een Beaume et Mercier voor lady te herstellen. :wink:

Hahaha, daar wil ik niet eens over nadenken Brunoā€¦ :smile:

Ik heb laatst nog aan een Certina 13-22 gewerkt, lekker priegelen.
Uurwerkje is even groot als mijn nagel :smile:


5 likes

Bezig met een Tissot 709, diameter 15mm.

Het vervangen van een shock veertje van datzelfde klokje:

Verder moet er nog een balansas vervangen worden vanwege afgebroken astap.

3 likes

Jeetjeā€¦werken op de vierkante millimeterā€¦Misschien moet ik me hier maar in bekwamen :wink:

Zelf werken aan uurwerkjes is echt een geweldige uitbreiding op de hobby. Ik kan het iedereen aanbevelen!

Het kan ook wel eens heel frustrerend zijn, had je dat al gemeld? :wink: Maar ik ben het roerend met je eens.

Lijkt me een heel goed plan. Zijn er vrouwelijke horlogemakers dat iemand weet? Volgens mij hebben vrouwen meestal een beter ontwikkelde fijnere motoriek dus het zou denk ik goed zijn als het populairder wordt onder vrouwen.

Ik ga eerst via dit forum maar eens heel veel leren over vintage horloges. Ben niet heel erg technisch, maar wie weetā€¦

Ik heb al een paar vrouwen in boeken gezien die met horlogemaker werken. Maar op deze level wat is nog een horlogemaker : alle verschillende delen zijn door verschillende ā€œmastersā€ gemaakt.
Een werkte om speciale dialen te maken met email, de andere werkte, als ik me niet vergis, om de wijzers te maken.
Caroline Sermier heeft ook gewerkt met Giulio Papi voor de boek ā€œhigh grade finitionsā€ or iets zo genoemdā€¦
Edit : Caroline Sermier heeft een kantoor werk, ik weet niet of ze met de handen op een horloge kan werken. :wink:

Ik heb een tijd geleden een vrouwelijke uurwerkmaker gesproken uit de buurt van Eindhoven. En afgelopen Rikketik sprak ik met een Duitse mevrouw die micro uurwerken zocht voor studiemateriaal, met haar had ik het trouwens ook nog even over de JLC 101.

Als je kijkt hoeveel vrouwen er werken in de horlogefabrieken dan durf ik zelfs te stellen dat mannen daar in de minderheid zijn. Als ontwerpers (engineering) zie je ze dan misschien wel minder, maar goed misschien is de nieuwe Gerald Genta wel gewoon een dame.

1 like

Ah ok. Als je de fims ziet van de horlogefabrieken zie je inderdaad veel vrouwen, Ik bedoelde eigenlijk een vrouwelijke horlogemaker in Nederland waar je horloges heen kan brengen om te laten herstellen of voor een servicebeurt. Maar er zit er dus Ć©Ć©n in de buurt van Eindhoven begrijp ik :+1: