Kaliber identificatie en onderdelen referentie boeken voor vintage uurwerken

Als je een beetje serieus aan vintage horloges knutselt, dan heb je, naast heel veel gereedschapjes, ook veel boeken nodig, voor kaliber herkenning en ook voor onderdelen referenties.

Ter informatie een greep uit de boekenkast voor wat voorbeelden van
naslagwerken voor kaliberherkenning, voornamelijk van Zwitserse uurwerken; horlogemakers in spe kunnen deze literatuur op de kop tikken op ebay, marktplaats, bij antiquariaten of bij speciale horlogeliteratuur uitgeverijen…:slightly_smiling_face:

• Official catalogue of Swiss watch repair parts

• Georg Jacob “Ein Blick genügt”, Werk-Erkennung Gesamtausgabe"
    Dit is een verzameling van meerdere delen, er zijn ook nog diverse bijlagen bij met afmetingen en onderdeelcodes van balansasjes, opwindstiften en veren; kaliberidentificatie via de tirette

• Flume K2 / K3 / K4 / Werksucher
    Bekende Duitse leverancier van materialen en gereedschappen, informatie is nogal verspreid over de diverse delen, de basis kaliberherkenning staat in de Werksucher

Bestfit #111 en #111a
Amerikaanse materialenleverancier; kaliberidentificatie plus heel veel informatie over uurwerken en uitwisselbaarheid onderdelen.

• Tardy - Calibres de montres
    Franse uitgave, herkenning via de tirette, staan meerdere obscure kalibers in welke niet te vinden zijn in andere boeken

• Paulson
    Amerikaans onderdelensysteem en leverancier van gereedschappen, kaliberidentificatie middels afbeeldingen van de achterkant van het uurwerk.

• la classification horlogere
    De duurste boeken die je kan kopen, het is een serie van drie uitgaven, ik heb enkel de eerste twee… :disappointed_relieved:
    De uurwerkjes zijn per fabrikant gegroepeerd, een kaliber zoeken betekend dus dat je het hele boek moet doorbladeren…
    De hele serie is herdrukt en verkrijgbaar bij Uhren Literatur in Duitsland

• Quickfit
    Amerikaans onderdelensysteem

-Swartchild
Amerikaans onderdelensysteem

• Ebauches SA
    Ik weet niet of deze uitgave een titel heeft, maar ik heb twee delen van deze boekjes met afbeeldingen van diverse kalibers en hun onderdelen, het is niet zozeer een kaliberherkennings naslagwerk

Er zijn nog meer uitgaven te vinden, maar ik laat het maar even bij deze selectie :smile:

24 likes

Paul, wat een mooie verzameling zeg :ok_hand:zal er zelf weinig aan hebben ,maar is best interessant voor allen die hier werken aan horloges dus dank voor het delen .! :+1: Heren kijk ,de verzameling van Paul ….
@Lexaf @basvg @TKH @Scudo

2 likes

Hartelijk dank voor dit overzicht.
Behalve Flume nooit echt geweten waar te kijken voor dit soort naslagwerk.
Paulson werd kort geleden ook wel benoemd herinner ik me.

1 like

Leuke collectie! Qua identificatie heb ik eigenlijk alleen die 2 Bestfit boeken, maar die zijn al erg handig gebleken :+1:

1 like

Ik heb de luxe van dicht bij van de Gevel te wonen. En die hebben dagelijks die boeken in de hand…:sweat_smile:

1 like

Er is nog veel aan te vullen in mijn bieb :sweat_smile:

1 like

Nou vriend Paul @Paul_K :nerd_face: dit is een mooie verzameling :star_struck: :+1: :clap: :clap:
Groeten van Iwqan :motorcycle:
PS
Deze vind ik meest interessante, maar in echt heb ik de inhoud nog niet gezien :nerd_face: :female_detective:

1 like

:smile: hoi Iwan, de volgende keer als je weer eens langskomt mag je ze best wel inkijken hoor!
Dan kan je meteen de laatste Minerva uurwerk-aanwinsten zien en je mening geven over de wijzerplaat ontwerpen / ideetjes van ons meerjaren knutsel projekt… :smiley:

1 like

Klein inkijkje:

Ik heb ooit een ebook van de 1936 versie gekocht. De papieren versie is nogal duur. :sweat_smile:

Zijn nog wat andere “fingerprint” boeken naar mij onderweg, zodra die binnen zijn zal ik ze hier toevoegen.

2 likes

:astonished::astonished: zo Paul, die Minerva plaatje is :star_struck: :+1: :clap: :clap:
Kan bijna niet wachten om langs te komen :motorcycle: :motorcycle:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like