Heb je hard water? Wij hier wel. Veel kalkaanslag in apparaten (waterkoker etc). Voor thee en koffie gebruik ik een Brita waterfilter, dat geeft al een veel betere smaak. Als ik mijn duiker heb gedragen bij sporten spoel ik hem schoon in een bakje gefilterd water met een (baby) tandenborstel. Familie en vrienden vinden dat nogal overdreven maar heb een brandschone duiker. 
Aanslag, je weet nooit wat het precies is. Ik zou met de minst agressieve methodes beginnen. Het kan iets zijn van een klus, het kan huidvet zijn (GATVER!!!
), het kunnen ook zeepresten zijn van het douchen, en bij quartzhorloges die lang gelegen hebben kan het uit de batterij komen.
Een ultrasoonreiniger koop je vanaf een €30 op marktplaats, soms staan ze bij de aldi. Begin je met een ontvetter in een heel lage dosering, daarna napoetsen. Werkt dat niet dan gebruik je een zuur (azijn), maar wel flink verdunt met water. Als een van deze methodes helpt ga je de dosering opvoeren tot het voldoende helpt om het na een ultratsoonsessie (is 5 minuten) voorzichtig mechanisch verder te verwijderen. Dit is wat ik zou doen, maar hee… eigen risico. Het veiligst is het horloge demonteren en alleen de aangetast onderdelen aanpakken.