Kan een automaat beschadigen bij handmatig opwinden?

Best opwindend z’n opwindmechanisme die klinkt als een speelgoed auto die je opwind

sorry kon het niet laten

Mijn Seiko 4205 klinkt na te ver opwinden steeds minder dus dan stop ik maar met opwinden want ben dan toch bang dat ik iets kapot maak. (kan ook komen omdat de tandwielen opgedroogd zijn)

juist die krijgen veel problemen met het opwind deel :smile::wink:

Niet de opwind as maar de andere onderdelen zijn volgens mij niet gemaakt op die belasting.

1 like

Ik dacht juist dat de 2824 niet bepaald gemaakt is om handmatig op te winden. Veel slijtage ofzo.

1 like

Rotor die mee gaat draaien bij opwinden is een bekend probleem bij de 2824.

Oké dan is het dus een probleem voor het automatische gedeelte. Maar ook voor het basisuurwerk?

Maar welke dan? Buiten een eventuele schroefkroon want dat is natuurlijk wel een extra belasting.

Stel dat je een prachtige SARB hebt maar vanwege je kantoorbaan elke dag net wat te weinig wordt opgewonden. :wink:
Dan moet je dus iedere dag een beetje opwinden.

Disclaimer: Ik ben niet gezegend met enige horlogekennis in welke vorm dan ook dus veroordeel mij niet. :v:

1 like

Da’s een probleem wat met onvoldoende smering in de automaat te maken heeft. Niet veroorzaakt door handmatig opwinden.

Omdat mensen teveel handmatig opwinden, bedoel je?

Dit is inderdaad een zwak punt van de 2824.

Maar slijtage van wat? En ligt dat dan niet aan een slecht ontwerp van specifiek dit uurwerk of hebben alle automatische uurwerken hier dan last van?

Is een tijdje geleden dat ik mij hierover heb ingelezen. Herinner mij dat de onderdelen van het handopwind mechanisme te snel slijten ivm slechte smering. Ik weet echt niet zeker of dit de oorzaak is. 1 ding weet ik wel zeker. Handopwinden is niet heel goed voor de 2824.

Okay, genoeg gelachen.
Altijd leuk om een knuppel in het hoenderhok te gooien.
Sorry…

Even serieus:
Af en toe een automaat wat opwinden is geen probleem.
Dagelijks opwinden tot de veer begint te slippen, is nooit goed.
Veel hangt af van de mate van aanwezige smeermiddelen.
Wanneer het opwindmechanisme goed gesmeerd is, kan het meer hebben.
Omdat de 2824-achtigen zo ontzettend veel gebruikt worden, zijn er ook voldoende problemen bekend, waaronder de opwinding (indien niet goed gesmeerd).

Fijne avond,
Lowieke.

1 like