In tegenstelling tot handmatig opwindbare horloges, zit de veer bij een automaat niet vast in de behuizing. Dus, hij blijft slippen bij teveel opwinden. Hierdoor kan hij nooit kapot gaan.
Bij automaten slipt de veer. Dus je kan blijven opwinden maar de veer zal niet breken.
Echter zijn automaten niet gemaakt om met de hand bij te winden. Het is gemaakt om het horloge met een paar slagen van de kroon aan te slingeren als je hem gaat dragen maar niet om stelselmatig veel bij te winden.
Heb je gelijk in. Vaak kom ik niet bij het goeie antwoord. Of weer het verkeerde zoekwoord…
En zo op deze manier kan men hun eigen input geven en komt er is een vraag voorbij waar niet iedereen over nagedacht heeft waar je normaal niet bij stilstaat.
Ik heb een automaat die ook handmatig kan worden opgewonden. Echter, die functie werkt blijkbaar niet meer. Is er de mogelijkheid tot schade wanneer ik dat toch probeer? Ik heb zo’n horloge en heb dat al een paar keer geprobeerd maar steeds zonder effect.
Als dit het geval is dan zou ik het horloge sowieso even door een horlogemaker na laten kijken.
Het kan een kleinigheid zijn, zoals een bascule die niet goed in het koppelingsrondsel ligt.
Maar er kan ook erger aan de hand zijn.
Voel je stevige weerstand en draai je toch verder dan kan je echte schade veroorzaken.
Doet mij Hamilton Khaki Auto ook als ik hem opwind, maar gaat daarna wel gewoon lopen. Meestal als ik de secondenwijzer zie lopen (na 4 a 5 slagen) slinger ik hem om de pols en gaat de rest automatisch.
Wanneer je het automatisch opwindmechanisme (automatic device framework, voor de liefhebbers) van het gemiddelde automatisch uurwerk (laten we zeggen een 2824-achtige) haalt, heb je effectief een handopwinder.
met het blote oog zie ik geen verschillen in uitvoering van de essentiële onderdelen.
Ook ik ben heel benieuwd naar bewijzen van mijn (eventuele) ongelijk…