Kan een automaat beschadigen bij handmatig opwinden?

Kan je een automatisch horloge beschadigen als je hem handmatig opwind? Of zit daar een ingebouwde beveiliging in voor overbelasting?

Want overdag beweeg je natuurlijk ook meer dan nodig is (sommigen onder ons die op de zolderkamer leven van pappa en mamma)

Dus…

1 like

@koekoek, kassa 4 alsjeblieft.

3 likes

Bij de meeste uurwerken zit er een palletje in/op als beveiliging zodat je hem niet kapot kan draaien wanneer hij helemaal opgewonden is.

5 likes

Cheers mate! Google is natuurlijk je beste vriend, maar hier is er genoeg kennis en kunde en we bouwen nu de kennis database weer een stukje voller :blush:

1 like

Goeie vraag wist ik ook niet

1 like

In tegenstelling tot handmatig opwindbare horloges, zit de veer bij een automaat niet vast in de behuizing. Dus, hij blijft slippen bij teveel opwinden. Hierdoor kan hij nooit kapot gaan.

10 likes

Bij automaten slipt de veer. Dus je kan blijven opwinden maar de veer zal niet breken.

Echter zijn automaten niet gemaakt om met de hand bij te winden. Het is gemaakt om het horloge met een paar slagen van de kroon aan te slingeren als je hem gaat dragen maar niet om stelselmatig veel bij te winden.

11 likes

Trouwens heel mooi om te zien dat er super snel antwoord gegeven wordt. :+1:t2:

maar dan moeten mensen ook wel zoeken in de database natuurlijk. Anders heeft het nog niet veel zin :slight_smile:

1 like

Heb je gelijk in. Vaak kom ik niet bij het goeie antwoord. Of weer het verkeerde zoekwoord…

En zo op deze manier kan men hun eigen input geven en komt er is een vraag voorbij waar niet iedereen over nagedacht heeft waar je normaal niet bij stilstaat.

Als je deze titel aan het topic meegeeft gaat het de volgende keer ook niet gevonden worden, niet zo handig dus…

En deze vraag is toch al vaak genoeg beantwoord.

1 like

Ik heb een automaat die ook handmatig kan worden opgewonden. Echter, die functie werkt blijkbaar niet meer. Is er de mogelijkheid tot schade wanneer ik dat toch probeer? Ik heb zo’n horloge en heb dat al een paar keer geprobeerd maar steeds zonder effect.

Heb je gelijk in, maar die zoekmachine pakt ook de text in het topic toch? Dus geen man overboord.

Als ik die vraag wist, had ik het niet gevraagd. Daarom vraag ik het. Er zijn zoveel dingen die ik niet weet en vragen staat vrij.

Hoppa!

Kan een automaat beschadigen bij handmatig opwinden?

Kleine moeite dat even op te lossen voor TS, die zelf nog geen TL3 is … :wink:

1 like

Cheers mate!

1 like

Als dit het geval is dan zou ik het horloge sowieso even door een horlogemaker na laten kijken.
Het kan een kleinigheid zijn, zoals een bascule die niet goed in het koppelingsrondsel ligt.
Maar er kan ook erger aan de hand zijn.

Voel je stevige weerstand en draai je toch verder dan kan je echte schade veroorzaken.

Cheers,
Lowieke.

1 like

Zo goed als geen weerstand. Het maakt een opwind geluid zoals die kleine speelgoed autootjes van vroeger :sweat_smile:

1 like

Doet mij Hamilton Khaki Auto ook als ik hem opwind, maar gaat daarna wel gewoon lopen. Meestal als ik de secondenwijzer zie lopen (na 4 a 5 slagen) slinger ik hem om de pols en gaat de rest automatisch.

Hoe weet jij dat en is dat altijd zo? Bij elk merk/soort automatisch uurwerk?

Ik zie dit vaker voorbij komen maar nooit met ‘bewijs’. Is de opwindas dunner uitgevoerd of zo? Of zijn er andere aantoonbare verschillen?

1 like

Goed punt @Chlorophyl

Wanneer je het automatisch opwindmechanisme (automatic device framework, voor de liefhebbers) van het gemiddelde automatisch uurwerk (laten we zeggen een 2824-achtige) haalt, heb je effectief een handopwinder.
met het blote oog zie ik geen verschillen in uitvoering van de essentiële onderdelen.

Ook ik ben heel benieuwd naar bewijzen van mijn (eventuele) ongelijk…