Kan een dekselpers als glaspers gebruikt worden?

De titel zegt het al. Ik heb een horloge gereedschapssetje gekocht met o.a. een dekselpers. Deze heeft verschillende maten opsetstukjes. Als ik naar een filmpje kijk waarin een horlogeglaspers gebruikt wordt zie ik eigenlijk geen verschil. Kan ik zo’n pers ook als horlogeglaspers gebruiken? Of mis ik iets? Dank voor jullie reacties.

4 likes

Ja hoor, fotootje zou wel helpen.

In principe wel; maar het belangrijkste bij het inpersen van glas is, dat je zeker weet - en vooral ziet - dat het glas/glasrand en de pons mooi aansluiten, en dat ze dat nog steeds zullen doen als het glas ingeperst wordt. Bij dat laatste kun je lelijk de fout in gaan. Let ook altijd op voldoende ruimte voor de kroon!

Ik heb een standaard Bergeon glazen/dekselpers en een dito exemplaar van Seiko, echt vintage. Met die laatste doe ik 80% van alle inpers-klussen. Top-set. Vind je niet zomaar, is van mijn uurwerkdocent geweest.

5 likes

3 likes

Die vraag had ik verwacht. Geeft dit een goed beeld?

1 like

Deze heb ik ook, en tot dusver bevalt hij goed.

1 like

Met deze zou ik noch deksels, noch glazen persen voor een horloge dat nog niet volledig als schroot afgeschreven is. :sweat_smile:

1 like

Het ziet er niet eens zo beroerd uit hoor. Maar ik zou het zelf in handen moeten hebben om er over te oordelen. Ik houd ook altijd rekening met de hardheid van de pons m.b.t. de hardheid van de kast danwel het glas/plexi. Dat is hier wat lastiger, alles lijkt gelakt - en dan weet je weer niet wat voor materiaal het feitelijk is.

Mijn glaspers is voor plexiglaasjes en heeft bakeliet schaaltjes. Daar durf ik geen deksel mee vast te persen. Vrees dat ik dan het schaaltje kapot druk

Waarom? Ik heb vele deksels en glazen gezet (mineraal en plexi met spanring) met eenzelfde van Ali, je moet ff opletten dat alles recht zit en blijft.

1 like

Heel leuk om te merken hoe actief dit forum is, dankjulliewel!
De opsetstukjes van de pers zijn van een erg hard soort plastic. Netjes afgewerkt ook, geen zijwaardse speling bij het persen. Ik heb het deksel van de Esprit Equalizer als eerste test weer netjes terug op het horloge gekregen. De Esprit is het proefkonijn. Het heeft 15 jaar in een afgesloten bakje gelegen. Nieuw bandje, batterij en glaasje. Voorzichtig beginnen :grinning:

3 likes

Prima gelukt, met de gereedschappen die ik ter beschikking had :smiley:

5 likes

Als je al voorzien bent, vergeet dan volgende bijdrage.
Ik gebruik liever een pers met schroefdraad; geeft me meer controle bij vastzetten.
Ik voel de klik minder wanneer alles op zijn plaats wipt maar ga dan wat meer op het gehoor af. Blijf meer geloven in de progressieve micro regelbare indaling van een trage
neerwaartse schroefbeweging dan in de wijnkurkeninpersing door spierkracht.En nu niet denken dat ik een Jerommeken ben dat zijn eigen kracht niet kent; :muscle: :gorilla:

1 like