Kan een 'horloge-vasthoud-apparaatje' goedkoper dan de hier getoonde?

Enige tijd geleden alweer heb ik van Hans een tweetal kalibers ontvangen om mee aan de stoei te gaan. Ik ben nu bijna zover dat ik kan gaan beginnen. Theoretisch kent het kaliber geen geheimen meer (ahum) en het is tijd voor de praktijk.

Nu mis ik qua gereedschap alleen nog een ‘horloge-vasthoud-apparaatje’. Ik zag er net een bij Kish ( http://www.kish.nl/producten/horloges02.htm ) voor 20 euro. Is dit een reeel prijsje of heeft iemand nog een tip waar ik voor weinig (er komt per slot van rekening nog een Ltd. aan) een andere uitvoering op de kop kan tikken?

Alvast bedankt.

Gerwin

PS Hoe heet zo’n apparaatje eigenlijk?

Volgens mij heet het “movement holder” in het engels en “Gehausehälter” in het duits.

Nederlands: Uurwerkhouder ?

Kijk eens bij hobbyklok.nl of ebay “uhrenwerkzeug.com” Heeft ook een eigen site www.uhrenwerkzeug.com

Mijn ervaring met horlogegereedschap: koop in een keer iets goeds, dat is iets duurder maar geen ergernis. Voorbeeld: zo’n uurwerkhoudertje waar de pootjes niet in een goed vierkantje staan. Het uurwerkje klapt heel snel om.

Of te zachte schroevendraaiers. Een schroefje wat effe een beetje vastzit en je punt is verbogen of krom

Oké, bedankt Lucien. Ik ga helemaal met je mee dat goed gereedschap het halve werk is. Dit breng ik dan ook in de praktijk met gereedschappen waarvan ik verwacht dat ik ze vaker of regelmatig ga gebruiken. Met de schroevendraaiers zit het dus wel goed.

Maar horloges regelmatig openmaken en dan op het kaliber wat werkzaamheden loslaten?! Nee, zo’n held ben ik nou ook weer niet. Daarom ben ik ook blij dat ik een kaliber heb gekregen om zonder risico op onherstelbare beschadigingen wat te oefenen.

Gerwin

:d

Hans… :S :S

Dit zijn “kasthouders” en worden eigenlijk alleen gebruikt om het horloge vast te houden als je de bodem erafschroeft, deze houder zelf plaats je in je bankschroefje.
Voor het werken aan de uurwerkjes zelf heb je een “uurwerkhouder” nodig (logisch hè), dat is zo’n dingetje:

Succes!
Paul

Ooohh sorry Paul! Jij hebt helemaal gelijk! Ik heb van jouw twee kalibers gekregen om hier mee te gaan stoeien. Hoe ik dan toch bij Hans kom? Ik weet het niet, maar terecht dat je het opmerkt. Ik voel me nu best wel een beetje stom… Alle eer is voor jou.

Bedankt voor je reactie. Ik wist niet dat er aparte uurwerkhouders waren. Of ik heb ze wel vaker gezien maar ging er tot nu toe altijd vanuit dat de kast werd ingeklemd.

Ik moet dus op zoek naar een uurwerkhouder. Laat ik de vraag maar opnieuw stellen: iemand suggesties waar ik voor weinig zo een uurwerkhoudertje op de kop kan tikken?

Bedankt alvast.

Gerwin

:slight_smile: zo bedoelde ik het niet hoor!
deze houder kost ongeveer 10 euro op de website die Lucien aangaf:
www.uhrenwerkzeug.de
Je kunt voor het sleutelen ook het uurwerk op zo’n kunststof “uurwerkring” leggen:

deze kun je ook zelf even maken uit een stukje plastic pijp met de juiste diameter; maar eerlijk gezegd werkt een houder toch wel wat makkelijker.
Groet,
Paul

Bedankt hoor! Ik heb zojuist deze besteld:

Wanneer ik begin met deze operatie zal ik onderweg wel een aantal foto’s maken en hier posten.

Gerwin

@Gerwin: veel succes! Ik denk dat we allemaal benieuwd zijn naar je eerste “Voor en na”!!! :smiley: