Ehh… nu we er auto’s bij gaan trekken… Ford Volkswagen en Seat waren een paar jaar geleden de ECHTE plakmerken… je had 1 model… een eh… MPV heet dat geloof ik… multi purpose vehicle… whatever… zo’n gezinsbus… Alhambra/Galaxy/Sharan… 3 keer dezefde auto… naar keuze leverbaar met Ford, Volkswagen of Seat Logo erop… Citroën en Peugeot deden hetzelfde met de Saxo/106 (had one)… en later met Toyota erbij met de Aygo/107/C1
dan hebben we Nissan/opel/renault met die bestelwagens Vivaro/master/noggwat
en de Mercedes Crafter en VW Sprinter… maar’t kan ook andersom zijn…
een Audi met een VW of zelfs Skoda vergelijken… dat gaat wel even wat verder… want ok… ze delen de bodemplaat… maar daar houdt de vergelijking dan wel een beetje op…je kan niet zeggen dat een Audi A3 een Golf is, met andere logo’s erop zoals een Sharan/Alhambra/Galaxy of Saxo/106 dat WEL was…
Nee Luuk… niet bijna elk merk is een plakmerk… de High-end merken… maken ALLES… nouja… bijna alles in eigen huis… tot de uurwerken aantoe… niet alles wordt in huis gemaakt… Balansen of in elk geval de spiraalveren worden vaak ingekocht… zaken als schroeven ook… waarom zou je zelf je schroefjes gaan maken als je ze zo in kan kopen?..
Dan zijn er heel wat merken die alleen de uurwerken niet maken… maar wel de kasten, de wijzers en de wijzerplaten…
gaan we weer een stapje lager… dan koopt men de wijzerplaatjes en wijzers ook in… en maakt men bijvoorbeeld nog wel zelf de kasten… dat is tenslotte de body van je horloge…
en van de merken die ALLE fabricage werk uitbesteden… (plakmerken inbegrepen, maar niet beperkt tot), die laten kasten, wijzers, wijzerplaten, kronen buiten de deur maken… maar… een plakmerk is in mijn optiek dan een bedrijf dat een “generiek horloge” in zijn geheel buiten de deur laat maken uit standaard onderdelen, en laat voorzien van een logo.
er zijn ook merken die ZELF een ontwerp maken, en buiten de deur alles laten maken om DAT ontwerp samen te stellen…