Kan het zijn dat ik een Landeron 47 heb gekocht? (Ja! Hij is er)

Klopt. Goede verkoper ook trouwens.

Hoe zou zoiets heten in het Duits of Engels? Lukt nog niet echt met zoeken.

Bij cousins staan ze bij de zakhorlogekronen, al denk ik dat de maten vrij groot zijn:

https://www.cousinsuk.com/category/pocket-watch-crowns

1 like

Ja die zien er vrij groot uit inderdaad.

1 like

Eine Variante der Aufzugkrone ist die Krone mit Drücker, die bei Chronographen gelegentlich verwendet wird.

Ze zijn wel te krijgen, maar makkelijk zal het niet zijn.

1 like

Donor op de kop getikt. (nou ja, is onderweg zeg maar) maar ik ben bang dat ik nóg een probleem heb, want deze is in potentie ook wel leuk…


:roll_eyes:

(ik zie nu dat de kast wel érg gammel is van deze, met name bij de band aanzetten. Dus misschien toch een donor)

3 likes

Dat is ook een heel leuk klokkie, zonde om als donor te gebruiken. :face_with_raised_eyebrow:
Misschien dat de chronograaf met de zwarte wijzerplaat te repareren is door een busje tussen de kroon en de hevel te plaatsen?

Mja. Als je de band aanzetten ziet dan lijkt ie nu niet echt fijn draagbaar. De kroon van de zwarte is niet zo aan te passen denk ik, er moet een knop uitsteken. Als je er een bus tussen doet dan wordt de reset functie permanent ingedrukt. (Denk ik)

Ik zag bij een zakhorloge zo’n busje om de opwindas zitten, als er op de kroon wordt gedrukt, duwt het busje het deksel aan de voorkant open.
Het kan alleen werken als er een paar mm speling in de lengterichting van de as zit.:grinning:

Ja maar helaas is dat hier niet het geval. Zou inderdaad een oplossing zijn dan.

Staat toch mooier, zo’n originele kroon. De balans as van de donor is gebroken trouwens

13 likes

Dat is gaaaaaf!!!:ok_hand:
Heel mooie klok, hoe groot is deze,33-34mm ?

34mm doorsnee is de kast.

Jammer van de verchroomde kast maar voor de rest een toppert

Wauw. Die is echt heel erg gaaf zeg.
Netjes opgeknapt.

1 like

Ik moet er nog aan beginnen :sweat_smile:

@Mark020 stalen kasten waren niet gebruikelijk in die tijd helaas.
Ze zijn er wel, bijvoorbeeld deze, ligt in een laatje voor later eens. Jaren 40 met Felsa 415

3 likes

Heel leuk deze restauratie projecten! Doe er zelf ook wel geregeld maar nog nooit mijn handen gelegd op een chrono! Dit omdat ik liever zoveel mogelijk zelf doe en oprecht bang heb op aan een chrono te beginnen, zou er echt eens moeten op oefenen!

Hahahahahaha. Stik. :sweat_smile:

1 like

Ja, knutselen kan ik wel maar ik zit er wel over te denken alles maar naar een horlogemaker te brengen.

1 like

@MartijnV Hoe is het uiteindelijk met dit project afgelopen? Ben zelf ook op zoek naar een vervangende kroon voor mijn Landeron 47, dus ben heel benieuwd naar je