Kan het zijn dat ik een Landeron 47 heb gekocht? (Ja! Hij is er)

Deze op de kop getikt, zit wel wat werk aan. (foto’s verkoper)

Er zijn twee foto’s van het uurwerk, waarbij me opvalt dat het start/stop gebeuren er anders uit ziet dan bij de Landeron 48. Het is één hendel in plaats van twee met een veer.

Terwijl de landeron 48 er dus zo uit ziet. (plaatje van ranfft)

(kijk vooral bij de start/stop knoppen, daar zie je duidelijk twee hendels)
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Landeron_48

De landeron 47 is ook in veel varianten gemaakt, maar daar zie ik dus wél een variant met een enkele start/stop hendel.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Landeron_47

Vergelijk de plaatjes en je ziet meer overeenkomsten met mijn nieuwe aanwinst en de landeron 47 van ranfft.
Het kan trouwens zijn dat ik een drie knops variant heb, in ieder geval een lange termijn project.
Deze is blijkbaar maar kort gemaakt en de eerste chronograaf met deze manier van schakelen, geen kolomwiel meer dus.
Ik ben benieuwd wat ik aantref als het horloge aankomt, maar zo te zien is het een leuke :slight_smile:

(kleine aanvulling, ik denk dat ik inderdaad de drie knops variant heb. De kroon die er nu op zit is of de verkeerde, of de knop die er op zit is ingedrukt. Ik hoop het tweede.)

22 likes

Zeer mooie gilt wijzerplaat

2 likes

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik vind het er fantastisch uitzien!

3 likes

+1! Heel mooi inderdaad!

ik heb om een betere foto gevraagd, maar op deze uitsnede lijkt het er op dat er nog een tweedelige kroon op zit.
juiste kroon hopelijk

Mooi project dit !

1 like

Hopen dat ie ook bij mij aan komt :hole:

Oei, een avontuurtje, leuk man!

1 like

Benieuwd naar het vervolg! Aparte vondst.

1 like

Bedankt allemaal :slightly_smiling_face:
Ik heb net gehoord dat er een gewone kroon op zit, dus dat wordt zoeken.

:point_up_2::+1:

1 like

Dat is nog eens een leuke aankoop! :+1:
Hier staan afbeeldingen van heel veel Landeron uurwerken, misschien staat de jouwe er tussen.

http://www.faszination-uhrwerk.de/w/l.html

2 likes

Mooie aanwinst; wijzerplaat is nog in heel fraaie staat. :ok_hand:
Veel succes / plezier met dit project!

1 like

dankjewel, hij staat er inderdaad in, maar de afbeelding op die site laat al een mengvorm zien, misschien is dat al een vroege landeron 48. De chronograaf kloof heeft bij de 47 een uitsparing voor de wijzerplaat schroef, bij de 48 is de kloof anders gevormd, zodat ie de schroef niet meer bedekt. (Lang leve Google :slight_smile: )

Wel een hele mooie site trouwens.

1 like

Spannend Martijn! De wijzerplaat en de wijzers zijn prachtig bewaard gebleven!
Het bruin/zwart met haar grote registers vind ik ook prachtig. De versleten kroon matcht daar dan weer mooi mee…
Een supernet glas ook, trouwens. Is die vervangen?
Mooie aanwinst, keep us posted! :+1:

Dankjewel hoor :smile:
Het horloge is nog onderweg, zoals het er nu uit ziet moet ik op zoek naar een kroon met een drukknop er in.
Ik kan me voorstellen dat het glas ooit vervangen is. Die antieke glaasjes worden meestal niet zo mooi oud.

Die vind jij vast wel :wink: Maar echt een prachtige wijzerplaat en ditto wijzers (de secondenwijzer in het bijzonder)

1 like

Hij is er, ik kan (voorzichtig) alle functies bedienen. Zoals het er nu uit ziet is de start/stop/reset hendel compleet en moet een correcte opwind kroon met drukknop voldoende zijn.
Glaasje ziet er oud uit, kan een hele oude vervanging zijn.
Uurwerk schreeuwt om een onderhoudsbeurt, afstellen, nieuwe veer
Dus “even” een onderhoudsbeurt en “even” een kroon regelen. (Dat wordt moeilijk ben ik bang).
Ik heb alvast wat foto’s bij TL licht gemaakt. Inscriptie is uit 1942.

Ja, het is inderdaad een obscure landeron 47 :slight_smile:

14 likes

Heel mooi! :+1:
Ik denk dat de kroon er zo uit moet zien:

s-l500

Dit is ook een Landeron 47, staat op ebay Duitsland.

1 like

Voor zakhorloges zijn pusher kronen gewoon nog te leveren, misschien dat je in die hoek wat bruikbaars kunt vinden. :thinking:
Succes!