Kan iedereen een topklok uitbrengen?

Ik heb totaal geen zin meer om het Steiner onderwerp opnieuw op te hoesten.
Ik heb geen enkel oordeel uitgesproken over Steinder juwelier of de Steiner klok.
Dus dat onderwerp is hier voor mij gesloten.

Het gaat mij om het volgende.
Er zijn talloze voor en tegenstanders omtrent deze stelling.
KAN IEDEREEN EEN TOPKLOK UITBRENGEN?
Als ik enkelen mag geloven is het antwoord volmondig JA.
Als ik anderen mag geloven is het volmondig NEE.

Als ik het goed heb begrepen kan iedereen bij topleverancies de kasten,wijzerplaten.loopwerken kopen.
Je laat het in elkaar zetten en voila…
Er zijn enkele linkjes van leveranciers geplaatst,waarschijnlijk zijn dat topleveranciers.
Alleen is het dan echt zo simpel?
Je ontwerpt een wijzerplaat,stuurt het ontwerp op en de wijzerplaat wordt gemaakt.
De kast stem je af op de loopwerk,maatvoering.
Het uurwerk laat je opleuken door een graveur.
Het geheel laat je assembleren en gaan met die banaan.
Of ligt het toch ietsje anders?
Ik kan mij niet voorstellen als je enkele componenten samenvoegd en klaar is kees.
Want waarom staan er knotsen van panden in Zwitserland entalloze andere mensen in dienst om een topprodukt in de markt te zetten?
Er komt toch wel iets meer bij kijken om een topprodukt uit te brengen.
Of betalen we enkel de naam?
Is het enkel een illusie wat velen kopen/geloven?
Is het enkel de historie die we kopen?
Ga zo maar door.

Als ik mag kiezen koop ik liever een topmerk dan een eigen merk, zelfs al zijn er geen kwaliteitsverschillen.
Ik heb het niet over instapmodellen maar de duurdere klokken.
Ik ben ervan overtuigd als iemand een exclusief iets koopt dat hij bijna altijd een bekend merk koopt dan een eigen merk.
Uiteraard gaat dat niet op als iemand een gezellig banksaldo heeft dan koopt zo iemand bijna alles wat die mooi/aardig vindt.
Aangezien dat niet voor iedereen geldt moet er worden gespaard en die persoon zal vrijwel altijd een bekend topmerk kopen dan een eigen merk, of zie ik dat verkeerd.

Tevens is de winst van de bekende topmerken onvoorstelbaar omdat zij de produkten met een ongekende massa fabriceren.
Dat is kostenverlagend ,een kleinschalig projekt kost verhoudingsgewijs veel meer.
Is dat de reden dat vrijwel niemand er aan begint?

Ja, als je genoeg geld hebt kan iedereen dat laten doen. En je hoeft niets te ontwerpen, ze hebben kasten, platen en uurwerken standaard op elkaar afgestemd liggen die ze met jouw naam er op zo in elkaar zetten, ook voor de duurdere horloges. Maar dat is geen verassing, de halve horlogeindustrie werkt zo.
Dat er vrijwel niemand aan kleine oplagen begint? In Nederlansd misschien. Maar in Duitsland heeft zo’n beetje elke juwelier een gouden Chronochraaf met een valjoux uurwerk met z’n eigen naam in het assortiment.

Waar zijn dit soort onderdelen te koop? Het lijkt me best leuk om een “eigen” horloge te ontwerpen…

ik ben er hellemaal mee eens Jag!!

Over hoeveel geld praten we dan?
Stel je vindt 10 medefinanciers van 5.000 euro.
Is dat genoeg?
Ik vind het wel erg interessant worden.

Voor 50.000 euro heb je een hele collectie!

Ja hoor!
Echt?

jag Schreef:

Ja hoor!
Echt?

Volgens mij moeten we dit uit gaan werken…:wink:

ja ligt er natuurlijk aan wat voor uurwerken je neemt aantallen kwaliteit etc.

Pak de orginele U-boat horloges Miyota OS30/9 uurwerkjes (winkel prijs €1400)
ligt natuurlijk aan de aantallen etc, maar inkoop kost die je misschien 40 US dollar vanaf 300 stuks

40 dollar voor de hele klok???

Ja en dat is nog aan de ruime kant

Volg voor 780 euro de 2 daagse A-curssus bij blancier en je heb na 2 dagen een zelf gebouwde horloge compleet met je naam op de wijzerplaat. B)-

Eigenlijk is wat we doen met de limited niet veel anders. Daar neem je wel een bestaand model wat je aanpast maar als er nou dit keer op de plaat iets speciaals komt te staan moeten ze toch een hele nieuwe plaat maken. Dan kunnen ze net zo makkelijk je eigen naam er op drukken (als ze dat willen tenminste).

ik ga toch echt anders tegen de topmerken aankijken en degene die een LTD onder eigen naam uitbrengt top!
Ik neem bijna alles terug wat ik over de je weet wel hebt gezegd.

jag Schreef:

ik ga toch echt anders tegen de topmerken
aankijken en degene die een LTD onder eigen naam
uitbrengt top!
Ik neem bijna alles terug wat ik over de je weet
wel hebt gezegd.

dit begrijp ik niet, je zou toch logischer wijs het nu juist niet terug nemen en juist nu sceptischer zijn ??

ik moet er wel een beetje om lachen eerst de kritiek in de andere topic van jag en nu men opeens geld ruikt ,blijkt het toch wel interresant te zijn.
nou van mij mag je hoor …wanneer kunnen we de jag limited verwachten?

Master-Fan Schreef:

jag Schreef:


ik ga toch echt anders tegen de topmerken
aankijken en degene die een LTD onder eigen
naam
uitbrengt top!
Ik neem bijna alles terug wat ik over de je
weet
wel hebt gezegd.

dit begrijp ik niet, je zou toch logischer wijs
het nu juist niet terug nemen en juist nu
sceptischer zijn ??

Juist niet omdat de aanloopkosten van een LTD veel hoger zijn dan voor een groot bedrijf die aantallen maakt.
Dat is een zwaarwegend argument voor mij.
Die Jag limited komt er nooit vrees ik.
Ik heb totaal geen verstand van lay out,ontwerp,etc.
Ik heb geen enkele affeniteit met het horlogevak.
Als ik iets zou ontwerpen zou het buurtje leen worden va allerlei merken.

jag Schreef:



Ik heb totaal geen verstand van lay
out,ontwerp,etc.
Ik heb geen enkele affeniteit met het horlogevak.

Alle argumenten samengebundeld zou ik zeggen de perfecte basis voor een origineel ontwerp :wink:

Inderdaad. Dit begrijp ik niet jag. Kritisch blijven, vooral kritisch.

Dit is toch gewoon weer een verkapte Steiner-discussie?