Kan iemand me hier iets meer over vertellen?

Beste lezers en kenners.
Zoals jullie al wel weten uit mijn voorstel topic heb ik (nog ) niet veel kennis over uurwerken.
Zojuist kwam ik het onderstaande klokje tegen in mijn rommelbakje met diverse spulletjes. Het betreft een Titus klokje die mijn schoonouders een jaar of 25 geleden van een oudere reeds overleden persoon hebben gekregen. Mijn schoonouders hebben hem aan mijn vrouw gegeven en die heeft heeft hem weer jaren terug aan mij gegeven.
Maar een vraag die ik al jaren heb.
Wat is dit en is dit überhaupt iets waard?
Hij werkt volgens mij niet. Of er zit een lege batterij in?
Kortom wie kan mij van iets meer informatie voorzien?

4 likes

Welk plekje had jij in gedachten voor die batterij?

6 likes

Haha daar heb je een punt

Dat vind ik bijzonder eng. :ghost:

Het is een handopwindertje. Heb je al ´s voorzichtig geprobeerd het horloge op te winden?
De meeste van dit soort zakhorloges hebben uitsluitend sentimentele waarde, of de goud- of zilverwaarde als de kast van edelmetaal is.

3 likes

Onlangs overleden moet het zijn.
Mijn brein draait momenteel op te weinig slaap :sleeping:

Hier staat ongeveer een soortgelijke met info…

1 like

Ha, ik zat me al af te vragen wat er in godsnaam aan de hand was met het beeld. Bolvormig dus vervorming. En origineel dan nog ook; tof ding. :+1:t2:

En hier een gelijke in mindere conditie… :wink:

Leuke titus waarschijnlijk toen ze nog in swiss zaten, nu zijn ze uit hongkong en spuuglelijk

Hoe wind ik hem op?
Met de klok meedraaien?

Schudden met de magic wand en roep tourneado

Dat idd en wat een leuk hanghorloge (want dit zal moeilijk in een zak passen?

Edit: niet forceren! Er is een kans dat het horloge al volledig is opgewonden en je loopt kans de boel te forceren als dat zo is.

2 likes

Wat @Plees zegt, idd

Mocht je hem aan de praat krijgen is het leuk om die in een stolp te hangen en precies wat @plees zegt, niets forceren. Mocht je er emotionele waarde aan hechten is er misschien wel iemand op het forum die je met dit horloge wil helpen, op andere foto’s ziet hij er wel leuk uit met dat gebolde glas aan beide kanten.

Lijkt een beetje op een verpleegkundigenklok… maar die zijn meestal wat eenvoudiger.

Ik heb het 3 maal geprobeerd maar dit werk volgens niet. Heb je toevallig ook andere spreuken die ik zou kunnen proberen?:grinning_face_with_smiling_eyes:🤷🏽:laughing:

Ik vind het een heel gaaf ding. Als het mogelijk is zou ik hem graag weer aan de praat krijgen.
Als er forumleden zijn die me willen helpen hoor ik dat graag.

1 like

Ik kan hem tegen de klok in draaien. Dan hoor ik een rateltje(rad van fortuin)
Maar de andere kant wil maar een klein stukje en voel je weerstand. Bij loslaten schiet hij terug

1 like

Zou er niet meer aan draaien als ik jou was, ik denk dat er iets met de veer is maar ja ben ook maar een leek.

Dan zit er ergens een blokkade, veer is volledig opgewonden. Zou er geen energie of geld meer in steken. Wil je dat wel, en dat het resultaat ergens op lijkt, gaat het wel geld kosten. Dit is een pittig klusje, eigenlijk alleen door het formaat. En er is mogelijk ergens iets stuk.

1 like