Kan iemand mij iets meer vertellen over dit Certina horloge?

Goede dag allen,

Mijn eerste post hier dus ik stel mij even voor en heb dan een vraagje waarbij jullie mij hopelijk kunnen helpen.

Ik ben nog niet zo lang geïnfecteerd met het horloge virus, maar het krijgt mij steeds meer in zijn greep.
Wat begon met een Casio die ik nog kon van vroeger, om een alarmtje te hebben. Werd deze na gewenning aan het dragen van een horloge, aangevuld met mijn eerste automatisch en mechanisch exemplaar. Een seiko 5.

Nu ik verslaafd ben geraakt aan het wondertje van deze techniek houd ik mijn ogen open voor bijna alles wat met horloges te maken heeft en zo liep ik ook tegen dit exemplaar aan.

Ik heb elk nummer en merking proberen te googelen maar kon nergens net niet het gezochte vinden. Vandaar dat ik hierbij om jullie hulp vraag in mijn zoektocht naar wat meer informatie en geschiedenis van dit Horloge. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, maar dank alvast elk wie dit hele stuk gelezen heeft.

Het horloge betreft een vergulde Certina.
Met het nummer 717301022 op de achterkant.
Gemerkt tussen de lugs: plague 6/10 merkteken M/D.
Op het mechanisme staat een c in een C.
Alsook: 335 swiss 17juwels.
In het deksel staat ook nog iets gegraveerd wat lastig te zien is op de foto’s maar volgens mij is het: JB 7/86

3 likes

Het enige dat mij opvalt, is dat er geen origineel uurwerk in zit. Nou, dat denk ik dan… :wink::grimacing: correct me if I’m wrong!

1 like

Mag ik jou misschien vragen wat het inhoud dat mijn bericht niet zichtbaar is? Hij is ook geflagd geloof ik, heb ik allicht iets verkeerds gedaan?

1 like

Als een topic niet meer zichtbaar is, dan is hij meestal gevlagd inderdaad. Ik zou alleen niet weten waarom, ik zie niet op welke manier jij onze regels zou overtreden… :thinking: Het is natuurlijk mogelijk dat ik over de overtreding heen kijk. Ik zou @Jur even een PB sturen, die kan je vast verder helpen :+1:

1 like

Dank u…

Nog even terugkomend op het “on originele” uurwerk. Dat zou dan wel goed kunnen verklaren waarom ik nergens iets over een Certina 335 terug vinden kan.

Om te beginnen, Sander:
welcome-smilies
Welkom op het HorlogeForum.
En dan maar gelijk binnenkomen met een ‘Mystery Watch’! :ok_hand: Leuk!

Naar mijn mening zou dit wel degelijk een origineel kunnen zijn. Met wat spitwerk in het ‘advanced’ zoeksysteem van de database van onze geleerde vriend Dr. Rannft (waar je met symbooltjes de kenmerken van het uurwerkje kunt aangeven) kom je feilloos uit op een ETA 2410 /2412 uurwerk. Varianten daarvan zijn door vele Zwitserse èn Duitse horlogefabrikanten gebruikt.
Ik vind Alpina, Dugena, Eterna, Favre Leuba, Felsa, Girard-Perregaux, Hamilton, Junghans,
Juvenia, Mido en Zodiac.
Kortom we zien hier een kennelijk buitengewoon populair (standaard) uurwerkje voor vele toch niet de minste fabrikanten, als ik die namen zo voorbij zie komen.
Het lijkt mij dus heel wel mogelijk en zelfs waarschijnlijk dat ook Certina dit uurwerk gebruikt heeft, maar met een eigen typenummer “335”. Alleen is dit typenummer hier toevallig niet zo goed gedocumenteerd dat onze geleerde vriend 'm in zijn lijstje heeft vermeld. Maar de goede Doctor weet ook niet alles.
Andere indicaties dat het uurwerkje origineel is:

• 1955/1965. Klopt.
  • Incablock. Klopt.
  • 17 jewels klopt.
  • Groot balanswiel. Klopt.

Voor wie het allemaal nog even wil nakijken, met de foto van het uurwerkje uit de Certina van @Ytrewq er naast, kijk even hier:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&ETA_2410

Bij deze mijn bijdrage aan je vraag.
Veel plezier hier op het forum en graag meer van dit soort raadseltjes. Houden we van!

smiley_with_thumbs_up

Edit:
Ter aanvulling nog dit. Ik zat nog even verder te kijken en bedacht het volgende: Het horloge lijkt mij een dameshorloge met een behoorlijk klein uurwerkje. Handig, dat venstertje met mm aanduiding! Ook dat klopt volgens Ranfft, de ETA2410 meet slechts 15mm.
Dat verklaart veel over het niet kunnen terugvinden van referenties. Dameshorloges zijn niet echt populair of gezocht in de wereld van horloge gekkies / verzamelaars. Naar mijn mening ten onrechte want ook in die sfeer is veel moois gemaakt en veel interessants te vinden.
Onbemind maakt onbekend en dus slecht gedocumenteerd, vrees ik.

En dan nu maar weer: Oogjes dicht en snaveltjes toe… welterusten.

10 likes

Hoi Sander,

welkom hier!

volgens dit document,

https://drive.google.com/file/d/0B4RT10lcO4hGOGhSeXJiVkdsXzA/edit?pli=1

is het, volgens het Certina nummeringssysteem, een horloge van na 1974.

717 is dus een eta 950.001
3010 is dan het model van de kast en
22 is 10 mikron geel goud…

Dat laatste lijk mij te kloppen, ik ga zo eens kijken of het eta movement ook klopt

edit, ik lees het net terug en @lexaf en ik zijn het dus niet met elkaar eens :joy:

en eta 950.001 zou een kwarts moeten zijn…klopt dus niet

1 like

Je zou je toch eerst even voorstellen?

Hier vindt ik hem ook niet,

wel een 330 uurwerk, maar tot ongeveer 1955 stond er dan altijd kf (Kurth Freres) voor dacht ik.

Interessante stelling! We gaan even gezellig in discussie, Erik :slight_smile: .

Mooie lijst heb je gevonden en dat maakt het wel heel ingewikkeld.
De constructie van de kast lijkt mij beslist ouder en zeker niet gemaakt om een Quartz uurwerk te bevatten.
Wat eventueel mogelijk zou zijn is dat er oorspronkelijk een ander uurwerkje in heeft gezeten en dat het ‘335’ werkje er later ter vervanging in is gezet.

Maar het lijkt mij gewoon zeer onwaarschijnlijk dat een defect quartz uurwerk in een voor een quartz horloge wel erg ouderwetse kast zit en vervangen zou worden door een ongedocumenteerd mechanisch caliber van het juiste merk van een veel vroegere productiedatum.
Tenzij er natuurlijk ernstig geknutseld is. Dat serie nummer maakt het er ook niet helderder op.

Dat vervangen (of knutselen) zou dan gedaan kunnen zijn door ene ‘JB’ in juli 1986. Handgegraveerde codes in de caseback van een horloge zijn meestal het gevolg van service door een horlogemaker, die daarmee zijn werk signeert om te laten zien wanneer en door wie die service is uitgevoerd. Dit wordt doorgaans alleen gedaan door professionals en het wil er bij mij niet in dat een professionele horlogemaker een quartz uurwerk vervangt door een ouder mechanisch caliber.
Een ‘reparatie’ in 1986 is in lijn met het door jou gevonden productiejaar van ná 1974.
En jouw lijst, @dins1, ziet er degelijk en betrouwbaar uit.

Kortom: het dames klokje van Sander blijft een Mystery Watch. Wie het wel weet mag het zeggen :slight_smile:

1 like

eens!

Dat is er denk ik gebeurd… Kijk ook eens even naar de schroeven die het uurwerk in de kast moeten houden, op 4 en 10 uur. Die zijn er niet.

En bij deze foto, zie ik nu, lijkt de kroon een heel stuk beneden de kast uit te steken.

Ik gok dus een knutselwerk, een oude bovenkant, gecombineerd met een jaren 70 caseback.

1 like

Denk dat we het daar over eens kunnen worden.
Met dat voorbehoud dat ik het heel bijzonder vind dat een andere, latere caseback op zo’n redelijk exotisch bovenkantje past. Maar misschien hadden die zogenaamde schoenpoetsdoosjes allemaal zo’n beetje de zelfde maatvoering? Nogmaals, wie 't weet mag 't zeggen.

Blijft het raadsel van een ETA 2410 (wat daarvan de herkomst ook moge zijn) met een Certina signatuur (naam en logo) met een niet terug te vinden Certina caliber nummer. Mogelijk zit 'm dat toch in het gegeven dat de terug te vinden calibers in de diverse lijstjes voornamelijk uurwerken zijn van >25mm (voor herenhorloges) en dit uurwerkje van 15mm dus een meisje is en meisjes worden in horlogeland misschien niet zo goed gedocumenteerd. Waarom niet? Geen belangstelling voor denk ik, misschien dat zelfs de fabrikanten het niet belangrijk genoeg vinden.

Toch vind ik, in het algemeen, vaak die piepkleine mechanische werkjes voor dameshorloges fascinerend! Hoe kunnen ze 't zo klein maken?
Ter illustratie hier nog maar eens een plaatje van het kleinste horloge in mijn collectie, een Pontiac uit de jaren '60 (hij is eigenlijk van mijn dochter). Al eens eerder gepost, maar het kan in het kader van dit draadje nog wel een keer…

AS 1677 13 x 15 mm groot!

Het horloge zelf is nauwelijks groter.

Leuk he? Gaat het eens een keer over iets anders dan over die Hockeypucks van 44 mm en groter met aangebouwde stalen handboeien om de stevige mannenpols…

smiley clock

2 likes

Uitgerekend Pontiac heb je vergeten in je lijstje van 2410/12 gebruikers :frowning:
Gezien de historie is het natuurlijk niet verwonderlijk dat Certina een werk gebruikte dat er uit zag als een ETA
Ze hebben het wel aangepast aan hun wensen, kijk bijv. naar de balanskloof. Die heeft een andere vorm dan het origineel.
Onder de balans zie ik iets staan, misschien wil Sander @Ytrewq met een loupe kijken en proberen het te ontcijferen.
En het interessantste zou natuurlijk een foto van de andere kant van het werk zijn. De vorm van de tiretteveer helpt mij altijd het meest bij het zoeken.

Nee hoor, die heb ik niet vergeten. Ik heb gewoon overgenomen wat ik in het lijstje van Ranfft terugvond en dat vond ik er al genoeg. Geen verdere research gedaan. Het verbaast mij overigens niets dat Pontiac dit blijkbaar zeer populaire werkje ook gebruikte. :slight_smile:

Ja dat geloof ik graag, theoretisch is dat helemaal waar. Maar daarvoor moet je wel het uurwerk uit de kast halen en vervolgens wijzers en dial verwijderen (en daarna ook weer terugplaatsen). Dat is misschien nog geen hogeschool horlogemakerswerk, maar voor velen, ook hier op het forum, valt zoiets toch niet onder de verworven vaardigheden.

1 like

En zo was het ook bedoeld, daarom schreef ik ook

1 like

Daarom dacht ik ook, ik reageer maar even. Zou zo zonde zijn van al die gesloopte horloges… :slight_smile:

Beste,

Is origineel Certina horloge midden 70e jaren.
Certina gebruikte destijds Eta uurwerken.
Een van de laatste mechanische horloges uit die tijd voor de massa productie quarts horloges.

Groet Jank