Kan iemand mij iets over dit uurwerk vertellen..

Duidelijk , lekker kort!

3 likes

In welk horloge zit het? Lijkt me op hele goedkoop puin.

1 like

Penanker uurwerk

1 like

Leid je dat af van het dikke balanswiel?

Zit in een britix horloge jaren 50/60 denk ik

Heb je een foto van de plaat? Ik ken Britix niet als merk… maar dit uurwerk was niet bedoeld voor de eeuwigheid.

Ziet er ook vrij modern uit… zou bijna denken dat je Britix een Frankenstein is… waarbij ze een puin movement in een vintage kast hebben gezet on het werkend te verkopen. Let op, ik filosofeer even.

1 like

Nee waarschijnlijk leid hij dat af van het anker wat een pennetje is.

Kijk bij het escapement, daar bij het anker zitten meestal 2 kunstmatig gefabriceerde robijntjes maar bij een penanker uurwerk zitten er 2 pennetjes op de plek van die robijntjes.
Het nadeel van een penanker uurwerk is dat het sneller slijt. Het waren toen ze ooit gemaakt zijn goedkope horloges.

Ik heb alleen swiss lever uurwerken gezien. Ben benieuwd waar het verschil zit met een penanker uurwerk zonder het mechanisme te demonteren.

Kun je makkelijk zien. Een swiss lever uurwerk werkt hetzelfde volgens mij.

Dat weet ik. Maar kan het op foto’s nooit goed zien.

Anyway. Mechanisme is -samenvattend- niet veel bijzonders. Volgens mij 0 robijnen, goedkoop gefabriceerd. Niet echt de moeite waard.


Heb het even voor je ingezoomd.
Je ziet duidelijk het pinnetje zitten.

3 likes

Aan de foto van het uurwerk te zien is er hier inderdaad sprake van een ongesteend, zogenaamd penanker uurwerk. In dit geval mogelijk van vóór 1955 omdat de balans geen shoc protection (zoals bijv. Incabloc) heeft. Dit type uurwerken werd met name in de jaren 50 en 60 vaak toegepast in de ‘wat goedkopere’ horloges.
Eind jaren '60 ging de Zwitserse horloge industrie ook grote hoeveelheden goedkope penanker horloges op de markt brengen om te kunnen concurreren met de goedkope Japanse quartz horloges. (Ook wel bekend als de ‘Quartz Crisis’)

Omdat penankers vaak van kwalitatief wat minder materiaal waren en met minder nauwkeurigheid en afwerking in grote hoeveelheden werden geproduceerd zijn ze, zeker als ze op leeftijd zijn, vaak lastig of helemaal niet meer te repareren. Ook al omdat er geen of nauwelijks reserveonderdelen van te vinden zijn. Dat wil niet zeggen dat deze horloges minderwaardig zijn, en voor de liefhebber zeker interessant als verzamel object. De economische of geld waarde is meestal gering tot vrijwel nul… maar dat is voor de liefhebber meestal niet zo van belang.

Het merk Britix dat OP opgeeft is bekend bij Mikrolisk met de volgende gegevens:


Ik heb nog een tijdje gespit in de Ranfft database maar heb daar geen vergelijkbaar caliber uurwerk kunnen vinden.
Verder staat hier nog iets over Britix:
https://www.manontime.com/viewtopic.php?t=53
en hier:
watch-wiki.org/index.php?title=Britix_Watch_Co._S.A.
in deze site ook nog een leuk plaatje:

Verder nog het volgende:
@Ruud

Puin… niet voor de eeuwigheid… Frankenstein…
Dat zijn imho persoonlijke waarde oordelen en is zeker geen informatie of een antwoord waar OP op zit te wachten.

Als je niet is staat bent om van zo’n foto een penanker uurwerk te herkennen omdat je daar geen kennis over hebt zou ik me dan ook van dergelijke waardeoordeel als commentaar onthouden.

Mijn 2 centjes,
Lex

2 likes

Het uurwerkje ken ik niet helaas, wel leuk om het merk voorbij te zien komen. Zelf vind ik een van mijn mooiste horloges Britix chronograaf in 18k:

2 likes

Geen stenen… geen afwerking… goedkope productie had ik wel gespot. Heb zelf alleen gesteente uurwerken gezien en me in verdiept. Of het dan een penanker is of een andere gekke constructie… heeft me nooit zo geboeid.

Op basis van je epistel hier boven zou ik nog steeds concluderen dat het mechanisme puin is. En dat is inderdaad een waarde oordeel. Deal with it.