Kan iemand mij meer vertellen over deze Longines?

Beste forumleden,

Ik kwam onderstaand Longines horloge tegen en heb me de laatste dagen suf gezocht naar informatie. Ondanks een behoorlijke zoektocht op Google heb ik niets kunnen vinden.

Aanvankelijk twijfelde ik niet over de vraag of hij origineel is. Nu ik echter nergens iets kan vinden twijfel ik enigszins. Wat denken jullie: echt of nep?

Als mijn vermoeden klopt en hij origineel is vraag ik mij af of er op het forum iemand is mij verder kan helpen aan informatie zoals de leeftijd, hoe ik hem open krijg (wil hem niet slopen), waar ik hem het beste kan laten opknappen en wat de waarde ongeveer is (met het oog op het eventueel laten opknappen). Kast is 32 mm en lijkt van zilver. Het is een handopwinder maar hij loopt niet. Wie kan mij meer vertellen over deze Longines? Alvast bedankt!

Het mooie van Longines is dat zij je zelf gratis informatie verstrekken over de ontstaangeschiedenis (account aanmaken op Longines.com en een informatieverzoek indienen). Hiervoor moet het horloge wel open, omdat je het serienummer moet kunnen aanleveren van het uurwerk. Zo op het oog denk ik dat je een horloge uit de jaren twintig/dertig te pakken hebt, ik twijfel niet aan de originaliteit. Het is alleen even de vraag wat de toestand van het uurwerk is en of het economisch haalbaar is om deze weer werkend te maken. Is die 32mm zonder de kroon? Dat lijkt me namelijk nogal riant, of hij is schuin gemeten…

2 likes

Bedankt voor de tip, ga ik doen. Heb hem inmiddels open, schoongemaakt en aan de praat gekregen.

8 likes

Op basis van het serienummer is deze van omstreeks 1925. Heb je het formaat nog nagemeten?

2 likes

Wat een mooi horloge is dat. Ziet er nog geweldig uit voor zijn leeftijd, als je van rond 1925 is. Ben benieuwd naar de info over dit horloge.

1 like

Uurwerk is als ik het goed lees een Longines 13.34. Diameter daarvan is voor zover ik kan vinden 28.8 mm. 32 mm kastmaat lijkt mij dan plausibel, dat is ruim 3 mm meer dan het uurwerk.

https://www.buzzufy.com/blog/2016/12/04/longines-caliber-13-34-movement-specifications-and-photo/

Gefeliciteerd met deze aanwinst; service van het uurwerk lijkt mij trouwens wel aan te raden.

2 likes

Dat is dan een mooi formaat, veel van de cushion kasten uit die tijd zijn 24mm ( de originele Reverso ook).

Laten servicen, fraai bandje erop, en dragen maar!

2 likes

Inderdaad, heb zelf ergens een Tissot cushion uit die tijd en die is geloof ik 27 mm. Zelfs met mijn pols is dat minuscuul. :sweat_smile:

1 like

Mooi ding! Zeker een beurtje geven, kijk maar even rond in de “ervaringen met” rubriek. En dan een mooie kwaliteit band. Als hij klaar is oppassen met vocht en ook een beetje met schokken (ivm geen shockprotectie op de balans).

1 like

Bedankt voor de informatie en tips. @HorloG, de diameter is 32 mm exclusief kroon en recht gemeten. Zie hier met mijn dynamic chrono van 38mm:

Ik heb de informatie bij Longines aangevraagd. Ik zal in dit topic posten als ik de informatie heb ontvangen.

Ik ga hem laten servicen, zal inderdaad even kijken tussen de “ervaringen met” topics.

In de binnenzijde van de deksel staat van alles gegrafeerd. Bijvoorbeeld 12/47 en 1372. Er staan ook minuscule woorden gegrafeerd. Iemand enig idee wat dat allemaal betekend?

Dat zijn service marks. Als een uurwerkmaker een horloge heeft geserviced dan laat hij soms een markering achter, dit kan de datum zijn, of een code voor wat er is uitgevoerd. Hij is dus mogelijk in december 1947 geserviced…

2 likes

Ah wauw vandaar. Wat een mooi gebruik. Bedankt voor de info!

Je kunt het ook vernieling noemen. :sweat_smile: Heb je een mooi bewerkt achterdeksel, gaan die horlogemakers er in zitten krassen. Stomme gewoonte. Ik denk dat het tegenwoordig wel minder vaak gebeurt, of ze gebruiken een watervaste stift.

Dat zie ik de laatste tijd steeds vaker. “Never serviced”, alsof dat iets positiefs is…

3 likes

Prachtig, mooi bezit, geniet er van.

Dat is dan het eerste waar ik verandering in aanbreng LOL…

Ik had toegezegd nog te laten weten welke reply ik van Longines zou krijgen en bij deze. Nu 91 jaar geleden geleverd aan een dealer in Indonesië. Mooi dat ze dit soort advies informatie verstrekken:

Laatste dagen gemeten en ondanks z’n leeftijd maar een afwijking van +3 seconden per dag. Ben alleen bang dat hij met z’n 32mm weinig draagtijd gaat krijgen. :thinking:

6 likes