Kan iemand mij meer vertellen over dit zakhorloge en eventueel de maker afkomst/ leeftijd

Hierbij een paar foto’s de stempel zit in de buitenkast de buitenkast maak ik morgen wat meer foto’s van Mvg jeremy de maker staat b.delkampo dit zegt mij niets

6 likes

Mooi stuk! De kast lijkt 18e, 19e eeuws dus dan zal het uurwerk ook ongeveer uit die periode komen.

2 likes

Ik heb hem even verplaatst voor u naar een andere categorie :slightly_smiling_face: Ik denk dat u daar meer reacties krijgt

Dankjewel

1 like

Dit is een stuk waar @vinwat het meeste gaat over kunnen zeggen. Handwerk, mooi om zien. :ok_hand:

Mooi hoor.
Stukje vakwerk.
Ik heb een boek en daarin schrijven ze over ovale ei horloges als voorloper van het polshorloge.
Deze zijn meestal rijk gegraveerd .

Mooi zeg.
Ik denk een snek uurwerk. Een ketting loopt langs een conisch slakkenhuis. Hierdoor loopt het horloge ook op tijd als de opwind veer heel veel of weinig kracht heeft(bijna afgewonden).

Opwinden en tijd verzetten met een sleuteltje. Ziet er uit als handwerk inderdaad. 1780 tot 1840? Natte vinger hoor.

Zit er ook een wekker functie op? Het zwarte palletje ter hoogte van de 6.

2 likes

Het palletje is voor het openen van het uurwerk als hij optijd loopt heb ik nog niet getest ik denk dat hij gereinigd moet worden de veer voelt stevig verder kan ik het merkje in de buitenkast ook niet achterhalen het is inderdaad een snek met spillengang Mvg jeremy

1 like

Het ovale ei is inderdaad een stuk ouder denk ik maar ook heel heel gaaf jammergenoeg heb ik die nog niet in mijn collectie ik vraag me bij dit horloge ook af als de maker bekend is en wat de leeftijd zou zijn plusminus Dankje voor je reactie Mvg jeremy

Nou miss kun je de naam.is googlen
Wie weet wat het opbrengt in combinatie met het keurteken/ meesterteken.
AI verifiëren is n dingetje dus even doorzoeken op de uitkomst om onwaarheden te filteren. Succes

Ik denk dat de maker
Benedetto del Campo is.
‘Vernederlandst’ naar Benedictus delkampo

4 likes

Alleen is het gek dat het kampo is inplaats van Campo en als ik erop google zegt Google dat hij geen zakhorloges maakte alleen staande klokken. Vandaar vraag ik me het ook af want ik dacht dat ook eerst maar omdat het met een K staat inplaats van C vraag ik me het af. Hoe ik dit kan herleiden Mvg jeremy

1 like

Ik weet het ook niet.
Vond wel nog dit:
IMG_7185

1 like

Prachtig horloge van Nederlandse makelij. Maar wellicht voor de Engelse markt gemaakt gezien de Engelse balanskloof met 1 voet. Nederlandse kloven hebben 2 voetjes. Wijzerplaat heeft minutenboogjes wat weer typisch Nederlands is.
Spillegang met snek. Ergens rond 1750 denk ik.
De balans kloof is mooi versierd met een vogel en een hond. Dit model heet een schijnslinger. Aan de balans zitten 2 schijfjes. Als het horloge loopt beweegt 1 schijfje heen en weer in het venster van de kloof. Lijkt net een slingertje.
Geen zilvermerken in de binnenkast?

5 likes

Heeft er 1 gestaan maar die is niet meer leesbaar

Hier wat meer foto’s

1 like

Helaas niets van te maken. Zilvererken zijn vaak goed te dateren.
De kast is wel van zilver zo te zien.

1 like

Ja idd lastig