Kan iemand mij vertellen hoe oud dit spoor en posthorloge is?

Geachte lezer,

Uit een erfenis verkregen spoor en post horloge dat er m.i. netjes uitziet en na opwinden loopt het redelijk op tijd op tijd. Uit welke periode zou dit horloge kunnen `mijn, en heeft dit horloge naast sentimenteel ook nog financiële waarde?

groet,

Willem

3 likes

Wrs rond 1900, maar om dit zeker te weten zul je de achterkant (net als bij de andere) even open moeten klikken. Dan kunnen de experts hier op basis van het uurwerk er vast wel iets over zeggen. Succes!

Ik denk dat de schatting van rond 1900 niet zo slecht is. Hij heeft al kroonopwinding ipv sleutel opwinding maar het verstellen van de wijzers gaat nog wel via het knopje bij de 1 uur positie. Na 1920-1930 zie je steeds vaker dat de wijzerverstelling op de moderne manier gebeurd dmv het uittrekken van de kroon.

2 likes

Dat is een zgn. Diensthorloge zoals begin vorige eeuw gebruikt werd door o.a. Post,en spoor personeel. Indertijd gewoon verkrijgbaar bij de juwelier en meestal in een vernikkelde uitvoering. Kwalitatief degelijk en goed. Je komt ze nog redelijk vaak tegen toendertijd verkrijgbaar voor 5.75 gulden ( of met rijkswapen voor 7.50 gulden ) Tegenwoordig moet je aan een honderd euro denken voor een mooie.

2 likes

Ik heb er 1 van Omega lijkt er wel beetje op qua uiterlijk.

1 like

Een foto van het uurwerk kan hel wat meer opheldering geven dan de buitenkant :blush:
Groeten Iwan :motorcycle: