Kan iemand mij vertellen waar het kwartskristal in een horloge zit?

Goedemiddag, ik zit sinds korte tijd aan horloges te prutsen. Nu heb ik een dameshorloge open gemaakt voor een batterijwissel. Er viel een heel klein “diamantje” uit. Nu weet ik eigenlijk niet waar dit diamantje thuis hoort. Kan iemand dit aangeven? Bij voorbaat dank.

Zit altijd in een vacuum, metalen buisje. Uitgesloten dus dat dit het kwartskristal was… …en je gebruikt in jouw stadium wellicht de beste term voor het werken aan horloges… :wink:

Als je een onderdeel niet herkent, weet je ofwel niet welke onderdelen je kunt aantreffen, of het had sowieso niks te zoeken in het uurwerk. Heb je een foto van 't uurwerk, en dat ding dat er uit viel?

Ooh Crap , :neutral_face:

Normaliter vallen er geen diamanten uit een quartz horloge, tenzij het als afleidingsmanoeuvre diende voor het smokkelen hiervan. Gewoon een nieuwe batterij plaatsen en kijken of het uurwerk loopt.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

“Gewoon” is dus zonder de batterij met de vingers aan te raken, Hans… :slight_smile: …Ik gebruik er altijd een vrij grove, plastic pincet/tangetje voor. En een leerlatje om 'm mee aan te drukken.

1 like

Hallo PeterLC,

Bedankt voor de reactie. Ik ben mij aan het verdiepen in de magische wereld van de (horloge-)uurwerken. Probeer er zo veel mogelijk te lezen. Ik ben op zoek naar een goede “leersite”. Heb je nog tips?
Bij voorbaat dank.

Gr. Gaus

By the way, ik gebruik al van die rubberen “vingers”, zodat ik het uurwerk niet met mijn vinger aanraak.

1 like