Kan ik mijn tafelpendule ook alleen de uren laten slaan zonder deuntje

Hallo mense

n, ik heb pas een mooie tafelpendule gekocht waarmee ik het de melodie, de uren en het uurwerk kan opwinden. Nou is mijn vraag of ik hem alleen de uren kan laten slaan, zonder de melodie erbij, en welke moet ik dan wel of niet opwinden en heeft het geen gevolgen voor mijn klok. wand hij gaat zo hard dat ik de televisie of mijn visite bijna niet meer kan verstaan als hij slaat.

Alvast bedankt mvg Jos pruissen

Het lukt vermoedelijk wel als je één van de veren niet opwindt. Een is voor het gangwerk, de tweede voor het slagwerk de derde voor het melodietje. Welke het is weet ik niet, uitproberen zou ik zeggen.
Wat je ook kan doen is de hamertjes die de melodie spelen tegenhouden door er iets voor te zetten, of de toon te dempen door dempend materiaal toe te passen.

Bij een pendule is de opwindstift rechts voor het opwinden van het gaandwerk.
De middelste voor de medolie (slaat om de kwartier) en de linkse voor het slaandwerk (slaat elk half uur, half: 1 slag en heel uur: het aantal uren dat wordt aangegeven).
Het niet opwinden van de desbetreffende veer is voldoende. Meestal zit er ook nog een soort klem die op de gongstaven kan wordt gedrukt. Dan komt er minder lawaai uit.

Met vriendelijke groet,
Inca

Bedankt voor het antwoorden en de tips, ga de middelste uit laten draaien en niet meer opwinden, nogmaals bedankt voor de nuttige informatie
Mvg Jos pruissen