Kan jij hier iets mee?

Dat was de vraag van een oud Natrescollega. Natres staat voor Nationale Reserve, in Nederland een soort “reserveleger” die hand en span diensten verleend voor defensie. Hoofdzakelijk oud-dienstplichtigen en jongens (en meiden) die het leuk vinden om in vrije tijd het groene pak aan te trekken. Die tijd ligt al.een tijdje achter me (korporaal der eerste klasse b.d. (hospik) 2e pel. 30 NatBat)

Hij stopte me op een avond waarop we een reunie organiseren een horloge in de handen. "Ja…kwam uit een boedeltje van een oud Indiëganger en liep niet. Ik doe er niets mee en ik weet dat jij… je kent het wel…

Ik meteen kijken, snaarstrak opgewonden en geen sjoege…: GESA Swiss geeft geen hits bij onze ze vraagbaak Ranfft… @Lexaf jjj misschien? maar wel het uurwerk.
In dit zinken kastje, meermaals gerepareerd aan de lugs (nu zeker fixed) zit een AS 960
Foto: met dank aan de roze pagina’s

Een cilinder echappement. Wijzerplaat nog vrij aardig met subsecond (militaire stijl) en geblauwde wijzers (met roesteffect). Een heerlijk vergeeld (origineel??) plastic glaasje.

Het uurwerk was naar mijn idee onherstelbaar beschadigd. Er zat geen gang in het uurwerk, balansveer ontbrak en er ontbraken meerdere tanden in de veerton.
Alle asjes behalve het ankerwiel zitten in 1 brug. Toch maar eens losmaken en kijken of alles zonder een blokkerende veerton draait. Dit draait. Getracht met een schroevendraaier de tanden wat te buigen, maar het merendeel van de onderdelen lijkt me aluminium, breekt dus meteen…

Maarrrrr. Ebay? Nee… Peter vd Kraats heeft ook een winkel… en warempel, op voorraad:
1x veerton met deksel
1x balans compleet!

En dat voor wènagh…

Joepie!!! Op de mat liggen wachten op postNL als een hond die op het baasje wacht om uit gelaten te worden.
Pakket binnen… knutselen…olie hier en olie daar… en. EUREKA!!!
Ca marche!! Es läuft… It runs… it’s alive…

GESA swiss met een AS 960 uurwerk uit omstreeks 1930… 93 jaar oud laat een Ruhla met penanker fluisterstil lijken…
Als een stoomlocomotief met schrillend fluitsignaal denderend door een glooiend landschap tikt deze cilindergang op de werkbank. Je zou het getik eens moeten horen…lijkt wel een wekker…

Bedenk dertiger jaren van de vorige eeuw, beurskrach op Wallstreet net achter de rug en een de kop opstekend nationalisme in verschillende Europese landen…daarna de politionele acties in Nederlands- Indië…
Gelukkig hebben we de foto’s nog. …

22 likes

Deze lijkt er een beetje op:

1 like

Die zou wel wat verhalen kunnen vertellen. Mooi dat hij weer loopt! :ok_hand:

1 like

Leuk man :+1: zo kan je voor weinig een kek horlogetje oplappen :grin:

1 like

Deze is mooi

Als je zoekt op GESA Swiss Watches vind je het wel

3 likes

@Serge2

Wat een super leuk projectje is dat Serge! Mooi verslag. En een mooi resultaat. Het geef echt super veel voldoening om zo’n oud lijkje weer tot leven te zien komen. Ik heb je verhaal gelijk met veel belangstelling gelezen, mede omdat ik ook één zo’n horloge bezit met een AS960 werkje. Bijzonder, want, er zijn er niet veel meer van over en zeker niet veel werkende exemplaren. Het moet volgens mij een van de laatste productiemodellen bij A. Schild geweest zijn met een cylindergang uurwerk. Super mazzel dat je voor de ontbrekende/kapotte onderdelen nog een vervanging hebt kunnen vinden. Heel apart dat Peter vd Kraats dat nog had liggen.
Een horloge dat een heftig stuk geschiedenis heeft meegemaakt, zoals je al schreef en nu weer tot leven gewekt.

Wat jij een zinken kastje noemt is waarschijnlij ZAMAK, of Potmetaal. een beetje dofgrijze zink-alu-magnesium-koper legering. Het zelfde spul waar ze ook diecast model autootjes zoals Matchbox en Dinky Toys van maken.

Vooraan: Dinky Toy Citroën DS, begin jaren '60, ontdaan van alle lak. Zamak Diecast (is spuitgietmetaal). Achteraan: een veel later aangeschaft modelletje, netjes in de verf, met raampjes en verchroomde onderdelen, zoals het hoort. Je bent een verzamelaar of je bent 't niet… :joy:

Zamak is medio jaren 20 uitgevonden in Duitsland en wijdverbreid toegepast voor goedkope gegoten metalen onderdelen. In de horlogeindustrie dus voor kastjes. Het spul werd verchroomd of verguld, maar de chroom of goudlaag sleet er meestal snel af en dan bleef het lelijke grijze spul over. Erg oxidatiegevoelig. Wat ook nog apart is dat bij jouw exemplaar de lugs aan het achterdeksel zitten, dat zie je bijna nooit. Die vaste staafjes tussen de lugs zijn geen gevolg van reparatie, maar standaard, springbars werden toen (ca. 1930) nog maar zelden toegepast.

Mijn horloge met AS 960 kaliber, een merkloze zilveren wijzerplaat en een kastje van ‘staybrite’ (een vroege roestvrij staal soort) heeft ook een vaste verbinding tussen de lugs. Ik heb het ding jaren geleden eens ergens opgeduikeld en is uiteindelijk vakkundig door @Tokes gerepareerd. Bij mij moest o.a. de balansspiraal vervangen worden en die heeft Toke ergens uit de USA moeten halen. Maar ook de mijne loopt nu weer prachtig als een met lederen riemen aangedreven stoommachiene.
Omwille van de compleetheid hieronder nog een paar foto’s van mijn anonieme horloge met AS 960.

11 likes

Hoi Lex,

Wat geweldig dat je m’n topic zo rijkelijk aanvult. Jouw AS heeft een kast met een los achterdeksel. Mijn AS heeft een monokast waarvan het uurwerk in deze kast klemt en vastgezet wordt door de bezel.

Niet voor dagelijks gebruik, maar leuk voor de heb… dat werkt. Accuraat?
Morgen kijken en afregelen…

1 like

Leuk he, die antieke uurwerkjes. Dat is nog eens een avontuur!. Als zich nog meer bezitters van een horloge met een AS 960 melden kunnen we een ‘AS 960 only’ draad opstarten :slight_smile:

Af en toe draag ik 'm wel eens een dagje.

Hier nog een foto van het uurwerkje. Zo mooi! Daar munnen we wel wat mee! Toch! :joy: :joy: :joy:

Die van mij wel, d.w.z. binnen een minuut per dag! Niet slecht toch voor zo’n oud beestje?

5 likes

Knap gedaan hoor!
Cylindergang is toch weer es iets heel anders…

1 like

Nu wil ik wel een video met geluid :grin: mooi! Ik vind dat nog steeds de meest “dankbare” werkjes, die low cost dingen. Onverwoestbaar en als het met minder dan een minuut per dag loopt al lang goed.

1 like

Serge ,proficiat met de geslaagde wederopstanding van deze veteraan :ok_hand:

1 like