Kapotte watchwinder

Mijn dure watchwinder is het langzaam aan het begeven. Er draait nog maar een houder heel langzaam (veel langzamer dan eerst) en de andere alleen als ik hem een zetje geef. Volgens mij zijn de mechaniekjes allemaal nogal broos en valt er weinig aan te repareren. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn ze te repareren en zo ja waar? Thanks…

Hallo Michel,

Ik heb geen ervaringen met watchwinders, wel heb ik een schema van zo’n winder met twee houders mogen aanschouwen. Hieruit kon ik concluderen dat het in de winder op mechnisch gebied niet zo veel voorstelt. Er zit met name elektronica in. Kort gezegd: trafo - printplaatje - motortje.

Wanneer de winder ‘af’ is zou ik hem gewoon openmaken en is kijken of je er nog wat mee kan. Hier en daar een spanningsmeter plaatsen; ligt het aan het printplaatje of aan de motor? En anders, ja, anders blijft alleen het vierkante archief over…

Gerwin

Het mechaniek stelt idd niet zoveel voor. Ik heb hem open gehad. Er zit 1 motortje in die twee draaischijven aanstuurt. Er is stroom, de zekering is niet stuk, de olie is niet opgedroogd, ik zie ook niets aanlopen. Niets…

Nieuw motortje halen bij de hobby/modelbouw winkel? Of zijn dat niet dezelfde servo´s die bijvoorbeeld een modelauto besturen… Heb je een foto?

Yaffle