Kast openen

Beste mensen,

Van deze Zeno is een lug afgebroken.

Nu heb ik al een tijdje een nieuwe kast in bezit (via Zeno zelf), maar ik krijg hem met mijn mesje niet open om het uurwerk over te lepelen.
Nu kan ik hem wegbrengen naar een juwelier of horlogemaker.

Maar ik vroeg me af of er misschien mensen zijn die naar de meeting komen die dit ter plekke zouden kunnen doen.
Scheelt weer een tripje en waarschijnlijk ook geld.

Dit is de bewuste kast:

oude kast

nieuwe kast

Al eens geprobeerd met zo’n rubber (druk)balletje?

hans

Dat wilde ik net zeggen, want wellicht is het een schroefdraad bodem.

Zo’n balletje heb ik (nog) niet, maar ik dacht ook dat een druk deksel was.
Zeker weten doe ik het niet…

Als het een ‘drukdeksel’ is zal er toch een plekje moeten zijn waar je een ‘kastwippertje’ (zal wel geen vakterm zijn :slight_smile: tussen kunt zetten. Maar gelet op de krassen die al op de deksel zitten zou ik er toch maar even mee naar een kenner gaan.

Daarom heb ik alleen de oude kast geprobeerd, daar maken krassen niet uit.
De nieuwe ben ik nog niet in de buurt geweest en dat doe ik ook niet :slight_smile:

De desksel heeft nergens inkepingen of iets anders waar je al draaiend grip op hebt. Is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een drukdeksel.

Dat idee heb ik dus ook, maar ik wacht dit weekend nog even af en anders moet ik heb toch maar eens wegbrengen om het uurwerk over te laten zetten…

Drukdeksel, even met een loepje de vaak minime uitsparing tussen kast en deksel zoeken, scherp mesje ertussen en alleen druk geven, niet gaan wrikken.

Valt aan de binnenkant van de nieuwe kast wellicht te ontdekken welke soort sluiting deze kast heeft, druk- of schroef-sluiting?

Dit is waarschijnlijk een monokast.
Uurwerk gaat eruit aan de glaszijde.
De stift is een stift die uit 2 delen bestaat. Door “hard” aan de kroon te trekken heb je de stift in 2 delen (mannetje en vrouwtje) Daarna moet je het glas verwijderen dmv luchtdruk of met een “glasverwijderaar”

Mijn advies>>>>>>Ga naar de horlogemaker

Je kunt ook zien dat de deksel te klein is om het uurwerk incl wijzerplaat door het gat te halen.

Beste JSPRS,

Zo had ik het nog niet bekeken, maar er zit wat in wat je zegt.
Ik kan dit zelf inderdaad niet en zal hem toch maar weg moeten brengen.
Bedankt voor je heldere blik op mijn probleem.

Graag gedaan.

Horlogemaker he :slight_smile:

En je woont zeker niet in de buurt van Rotterdam?? :slight_smile:
En naar de meeting kom je ook niet??

Nee geintje, maar bedankt voor de info, ik ga maar eens o zoek naar een horlogemaker hier in de buurt.
Ik weet alleen niet zeker of van Willigen in R’dam of Langendam een eigen horlogemaker hebben…

Kijk hier maar even op voor een horlogemaker in de buurt.

http://www.uurwerkherstellers.nl

Dank je wel, Oskam kende ik al ja.
Maar ik woon iets dichter bij van Willigen en Langendam.
Daar gewoon maar eens binnenlopen.
Anders kan ik altijd nog naar Oskam…

Is inderdaad hoogstwaarschijnlijk een monoblockast en het werk moet eruit via het glas.
Heb zo een Tissot seastar die het zelfde type kast heeft.

Opwindstift bestaat uit twee in elkaar hakende delen.

Best horloge maker als je niet zeker bent.

Groetjes Stefaan

JSPRS Schreef:

Je kunt ook zien dat de deksel te klein is om het
uurwerk incl wijzerplaat door het gat te halen.

Achteraf natuurlijk makkelijk gezegd, maar heb hier nog wel aanzitten denken… hoe krijgen ze die wijzerplaat eruit!

Enfin,… weer iets geleerd!