Ik ben in bezit van een vintage chronograaf die ik wil verkopen. Ondanks dat ik enkele vintage stukken heb, ben ik niet echt “thuis” in de vintage wereld.
Het horloge is algemeen in goede staat. Ik denk dat de kast destijds erg dun verchroomd is geweest. Waarom denk ik dat? De kast zelf is scherp, ziet er ongepolijst uit maar op de hoeken van de lugs, precies waar je met je mouw overheen gaat, is het chroom erg dun geworden.
Eerste vraag: is bovenstaande redenatie plausibel?
Als dat zo zijn heb ik een tweetal opties, verkopen “as is” of de kast opnieuw laten verchromen.
Ik weet, in principe gaat originaliteit voor veel mensen boven alles, maar ga ik hem kwijtraken in huidige staat?
Ik zal er eerlijk over zijn als ik er wat aan laat doen en begrijp dat ik er minder voor zal krijgen mischien, maar een “makkelijke verkoop” heeft ook zo zijn voordelen.
Mooi horloge en lekker zo laten. Het antwoord op vraag 1 kan ik je niet geven maar komt mij plausibel voor. Ik zou 'm dus niet opnieuw verchromen. Het zou mij als potentiële koper juist ‘afschrikken’ als er mee geknutseld is.
De beslissing om te verchromen zou ik liever zelf nemen bij aankoop van een horloge dan bij verkoop. Dat besluit kun je beter laten aan degene die hem wil gaan dragen.
Het is bijna net als het kopen van een huis.
Sommige mensen zijn lui en daarom blij als het nieuwe huis er spiksplinternieuw uitziet.
Anderen kopen liever een ruïne die ze helemaal zelf volgens hun eigen smaak kunnen (laten) opknappen.
Aangezien ik vind dat de meeste mensen niet mijn goede smaak hebben, koop ik liever een ruïne of op horlogegebied een ouwetje dat nog opgeknapt kan worden.
Hi, ik kan me niet voorstellen dat dit verchroomd is. Zie je vrijwel niet. Ik denk dat het gewoon slijtage is. Niets aan doen als je gaat verkopen. Laat maar aan de nieuwe eigenaar. En als je het toch wil doen dan voor jezelf omdat je het mooi vind (nuffen en polijsten) en dan vooral eerst zelf er nog een tijd van genieten!